Show simple item record

dc.contributor.authorHellke, Josefin
dc.contributor.authorHansson, Annika
dc.date.accessioned2006-06-28T11:45:19Z
dc.date.available2006-06-28T11:45:19Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/557
dc.description.abstractAbstract Titel: "Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken." Författare: Annika Hansson & Josefine Hellke Typ av arbete: Examensarbete (10 p) Handledare: Bibbi Ljungvall, Examinator: Pia Williams Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Datum: juni 2006 (Rapportnummer: VT06-2611-02) ________________________________________________________ Syfte Vårt syfte är att undersöka hur pedagoger uttrycker sin syn på lek och om vi kan urskilja några skillnader i pedagogernas svar mellan förskola och skola. Frågeställningar Vad innebär lek för pedagogerna i vår undersökningsgrupp? Anser pedagogerna att barn lär genom lek och i så fall hur använder de sig utav leken i sin verksamhet? Är pedagogerna tillfredsställda över hur de tänker och arbetar kring lek och hur stödjer de sitt arbete gentemot läroplanen? Anser pedagogerna att det finns någon skillnad på lekens plats och betydelse mellan förskola och skola, och i så fall vilka skillnader? Metod Vi har valt en kvantitativ metod i form av enkäter. Vi har vänt oss till pedagoger i förskolan och skolans tidigare år. Vi har delat ut drygt 100 enkäter till fyra skolor och sex förskolor i tre olika kommuner i Västsverige. Resultat Utifrån vårt resultat kan vi se att pedagogerna i vår undersökning har en positiv syn på lek i både förskolan och skolan. Samtliga pedagoger i både förskola och skola anser att barn lär genom lek och de beskriver hur de arbetar med lek i sina respektive verksamheter. Alla pedagoger i förskolan och skolan integrerar leken i sin verksamhet. En skillnad vi kan se i resultaten är att förskolans pedagoger är tillfredsställda över hur de tänker och arbetar kring lek. Skolans pedagoger däremot uttrycker överlag ett missnöje, där orsakerna är flera. Alla pedagoger är medvetna om läroplanerna och stödjer sitt arbete gentemot den. Övervägande delen av pedagoger i både förskolan och skolan anser att leken har större plats och betydelse i förskolan än i skolan. Med undantag från några få pedagoger som anser att leken har större plats i förskolan men är lika betydelsefull i skolan. De didaktiska konsekvenserna av vårt arbete är att få en djupare förståelse för lek och lärande och kunna förmedla denna kunskap till våra blivande kollegor. Vår förhoppning är att förskola och skola ska komma varandra närmare genom att ha ett liknande synsätt på lek och lärande. Enligt oss skulle denna gemensamma grundsyn kunna hjälpa pedagogerna i förskola och skola att närma sig varandra i sin pedagogiska verksamhet. Nyckelord: Lek, lärande, förskola, skola, pedagog.eng
dc.format.extent571858 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-02eng
dc.subjectpedagogeng
dc.subjectlekeng
dc.subjectlärandeeng
dc.subjectförskolaeng
dc.subjectskolaeng
dc.title"Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record