• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skriftspråket med fokus på funktion eller form? – en kvalitativ studie om pedagogiska förhållningssätt inom den tidiga läs- och skrivinlärningen

Sammanfattning
Abstrakt Examinationsnivå: Examensarbete 10p Titel: Skriftspråket med fokus på funktion eller form? – en kvalitativ studie om pedagogiska förhållningssätt inom den tidiga läs- och skrivinlärningen. Författare: Petra Blom och Elisabet Wigertson Termin och år: Vårterminen 2006 Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Handledare: Elisabeth Mellgren Rapportnummer: VT06-2611-05 Nyckelord: Läs- och skrivinlärning, språklig form, språklig funktion, pedagogiska förhållningssätt, kunskapssyn. Problem Problemet som vi valt att ta oss an i detta arbete består i tolkningar av pedagogiska förhållningssätt och arbetsmetoder när det gäller läs- och skrivinlärning. Det finns ett flertal synsätt inom den grundläggande inlärningen, vissa med många gemensamma nämnare. Vi har valt att rikta in oss på tre av dessa: Läsning på talets grund, Att skriva sig till läsning samt Språklig medvetenhet. • Hur beskrivs det metodiska arbetet i dessa tre pedagogiska förhållningssätt? • Vilka för- och nackdelar uttrycker andra forskare med dessa tre pedagogiska förhållningssätt? Vi har valt att utföra en komparativ studie med text- och diskursanalys som kvalitativ metod. Materialet vi analyserat består således av litteratur kring de pedagogiska förhållningssätten, teorier kring lärande samt läsforskning och styrdokument. Detta material har vi studerat och bearbetat utifrån vårt syfte. Viktigaste resultat Resultatet av undersökningen har visat att de två diskurser vi presenterat och analyserat ligger långt ifrån varandra sett utifrån kunskapssyn och rådande styrdokument. Den ena diskursen, som finner stöd i Lpo94/98 och den sociokulturella synen på lärande, fokuserar på språkets funktion och kommunikativa sida och utgår från elevernas erfarenheter och förkunskaper. Den andra diskursen fokuserar på språkets form och den fonologiska medvetenheten och utgår främst från läromedel och styrda övningar. Detta arbetssätt finner vi föga stöd för inom dagens läroplan och kursplan i svenska. De didaktiska konsekvenser våra resultat kan mynna ut i är en större medvetenhet vad gäller val av arbetssätt. Det tillhör vår profession att kunna motivera sina val utifrån kunskapssyn och styrdokument. Vi tycker det är av vikt att man är konsekvent inom sitt val av metoder och pedagogiska förhållningssätt så att dessa stämmer överens med den kunskapssyn man säger sig förespråka.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/559
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-05.pdf (507.3Kb)
VT06-2611-05.pdf (507.3Kb)
Datum
2006
Författare
Blom, Petra
Wigertson, Elisabet
Nyckelord
Läs- och skrivinlärning
kunskapssyn
språklig form
språklig funktion
pedagogiska förhållningssätt
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-05
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV