Visa enkel post

dc.contributor.authorBlom, Petra
dc.contributor.authorWigertson, Elisabet
dc.date.accessioned2006-06-28T11:57:38Z
dc.date.available2006-06-28T11:57:38Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/559
dc.description.abstractAbstrakt Examinationsnivå: Examensarbete 10p Titel: Skriftspråket med fokus på funktion eller form? – en kvalitativ studie om pedagogiska förhållningssätt inom den tidiga läs- och skrivinlärningen. Författare: Petra Blom och Elisabet Wigertson Termin och år: Vårterminen 2006 Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Handledare: Elisabeth Mellgren Rapportnummer: VT06-2611-05 Nyckelord: Läs- och skrivinlärning, språklig form, språklig funktion, pedagogiska förhållningssätt, kunskapssyn. Problem Problemet som vi valt att ta oss an i detta arbete består i tolkningar av pedagogiska förhållningssätt och arbetsmetoder när det gäller läs- och skrivinlärning. Det finns ett flertal synsätt inom den grundläggande inlärningen, vissa med många gemensamma nämnare. Vi har valt att rikta in oss på tre av dessa: Läsning på talets grund, Att skriva sig till läsning samt Språklig medvetenhet. • Hur beskrivs det metodiska arbetet i dessa tre pedagogiska förhållningssätt? • Vilka för- och nackdelar uttrycker andra forskare med dessa tre pedagogiska förhållningssätt? Vi har valt att utföra en komparativ studie med text- och diskursanalys som kvalitativ metod. Materialet vi analyserat består således av litteratur kring de pedagogiska förhållningssätten, teorier kring lärande samt läsforskning och styrdokument. Detta material har vi studerat och bearbetat utifrån vårt syfte. Viktigaste resultat Resultatet av undersökningen har visat att de två diskurser vi presenterat och analyserat ligger långt ifrån varandra sett utifrån kunskapssyn och rådande styrdokument. Den ena diskursen, som finner stöd i Lpo94/98 och den sociokulturella synen på lärande, fokuserar på språkets funktion och kommunikativa sida och utgår från elevernas erfarenheter och förkunskaper. Den andra diskursen fokuserar på språkets form och den fonologiska medvetenheten och utgår främst från läromedel och styrda övningar. Detta arbetssätt finner vi föga stöd för inom dagens läroplan och kursplan i svenska. De didaktiska konsekvenser våra resultat kan mynna ut i är en större medvetenhet vad gäller val av arbetssätt. Det tillhör vår profession att kunna motivera sina val utifrån kunskapssyn och styrdokument. Vi tycker det är av vikt att man är konsekvent inom sitt val av metoder och pedagogiska förhållningssätt så att dessa stämmer överens med den kunskapssyn man säger sig förespråka.eng
dc.format.extent519495 bytes
dc.format.extent519495 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-05eng
dc.subjectLäs- och skrivinlärningeng
dc.subjectkunskapssyneng
dc.subjectspråklig formeng
dc.subjectspråklig funktioneng
dc.subjectpedagogiska förhållningssätteng
dc.titleSkriftspråket med fokus på funktion eller form? – en kvalitativ studie om pedagogiska förhållningssätt inom den tidiga läs- och skrivinlärningeneng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Filer under denna titel

Thumbnail
Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post