Show simple item record

dc.contributor.authorGranqvist, Malin
dc.contributor.authorTuunainen, Margareta
dc.date.accessioned2006-06-28T12:08:00Z
dc.date.available2006-06-28T12:08:00Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/560
dc.description.abstractAbstract Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet Titel: Barns motoriska utveckling – hur lärarna arbetar med motorik i skolan Författare: Margareeta Tuunainen och Malin Granqvist Typ av arbete: Examensarbete (10 poäng) Handledare: Gudrun Wallner Bergö Examinator: Ann-Charlotte Mårdsjö Rapportnummer: VT06-2611-08 Datum: Maj 2005 Sökord: Motorik, motorisk utveckling, motoriska brister, lärares utbildning Syfte Syftet med arbetet är att ta reda på hur lärare arbetar med motorisk utveckling i idrottsundervisningen. Vi vill även se vilka kunskaper lärarna har och hur de använder dessa. • Hur lägger lärarna fokus på den motoriska utvecklingen i skolan? • Vilket stöd får barn med motoriska brister i skolan? • Hur påverkar lärarens grundutbildning det pedagogiska arbetet med motoriken? • Ser pedagogerna någon koppling mellan motoriska brister och social utveckling? Metod Vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer med fem lärare, två idrottslärare och tre klasslärare som har idrott med sina klasser. Resultat Den grundutbildning lärarna har påverkar deras syn på och kunskap om barns motorik. Ju mer idrott lärarna har i sin utbildning desto mer medvetna är de om barns motoriska utveckling. Samtliga lärare tycker att motoriken är en viktig del i deras undervisning. Hur lärarna arbetar med motoriken i sin undervisning skiljer sig åt. Några av lärarna har rena motoriklektioner medan några väver in det i undervisningen. Alla lärarna bestämmer själva hur mycket motorik de ska ha i sin undervisning men de tar hjälp av kurs- och läroplaner. På en av skolorna finns möjlighet till extra motorikträning utöver de vanliga idrottslektionerna för barn med motoriska brister. Genom att lärarna observerar under idrottslektionerna ser de hur barnens motoriska förmåga utvecklats. De lärare som har barn med motoriska brister ser ofta en koppling mellan motoriska brister och social utveckling.eng
dc.format.extent575621 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-08eng
dc.subjectlärares utbildningeng
dc.subjectMotorikeng
dc.subjectmotorisk utvecklingeng
dc.subjectmotoriska bristereng
dc.titleBarns motoriska utveckling - hur lärarna arbetar med motorik i skolaneng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record