• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns motoriska utveckling - hur lärarna arbetar med motorik i skolan

Sammanfattning
Abstract Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet Titel: Barns motoriska utveckling – hur lärarna arbetar med motorik i skolan Författare: Margareeta Tuunainen och Malin Granqvist Typ av arbete: Examensarbete (10 poäng) Handledare: Gudrun Wallner Bergö Examinator: Ann-Charlotte Mårdsjö Rapportnummer: VT06-2611-08 Datum: Maj 2005 Sökord: Motorik, motorisk utveckling, motoriska brister, lärares utbildning Syfte Syftet med arbetet är att ta reda på hur lärare arbetar med motorisk utveckling i idrottsundervisningen. Vi vill även se vilka kunskaper lärarna har och hur de använder dessa. • Hur lägger lärarna fokus på den motoriska utvecklingen i skolan? • Vilket stöd får barn med motoriska brister i skolan? • Hur påverkar lärarens grundutbildning det pedagogiska arbetet med motoriken? • Ser pedagogerna någon koppling mellan motoriska brister och social utveckling? Metod Vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer med fem lärare, två idrottslärare och tre klasslärare som har idrott med sina klasser. Resultat Den grundutbildning lärarna har påverkar deras syn på och kunskap om barns motorik. Ju mer idrott lärarna har i sin utbildning desto mer medvetna är de om barns motoriska utveckling. Samtliga lärare tycker att motoriken är en viktig del i deras undervisning. Hur lärarna arbetar med motoriken i sin undervisning skiljer sig åt. Några av lärarna har rena motoriklektioner medan några väver in det i undervisningen. Alla lärarna bestämmer själva hur mycket motorik de ska ha i sin undervisning men de tar hjälp av kurs- och läroplaner. På en av skolorna finns möjlighet till extra motorikträning utöver de vanliga idrottslektionerna för barn med motoriska brister. Genom att lärarna observerar under idrottslektionerna ser de hur barnens motoriska förmåga utvecklats. De lärare som har barn med motoriska brister ser ofta en koppling mellan motoriska brister och social utveckling.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/560
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-08.pdf (562.1Kb)
Datum
2006
Författare
Granqvist, Malin
Tuunainen, Margareta
Nyckelord
lärares utbildning
Motorik
motorisk utveckling
motoriska brister
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-08
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV