dc.contributor.author | Granqvist, Malin | |
dc.contributor.author | Tuunainen, Margareta | |
dc.date.accessioned | 2006-06-28T12:08:00Z | |
dc.date.available | 2006-06-28T12:08:00Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/560 | |
dc.description.abstract | Abstract
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet
Titel: Barns motoriska utveckling – hur lärarna arbetar med motorik i skolan
Författare: Margareeta Tuunainen och Malin Granqvist
Typ av arbete: Examensarbete (10 poäng)
Handledare: Gudrun Wallner Bergö
Examinator: Ann-Charlotte Mårdsjö
Rapportnummer: VT06-2611-08
Datum: Maj 2005
Sökord: Motorik, motorisk utveckling, motoriska brister, lärares utbildning
Syfte
Syftet med arbetet är att ta reda på hur lärare arbetar med motorisk utveckling i idrottsundervisningen. Vi vill även se vilka kunskaper lärarna har och hur de använder dessa.
• Hur lägger lärarna fokus på den motoriska utvecklingen i skolan?
• Vilket stöd får barn med motoriska brister i skolan?
• Hur påverkar lärarens grundutbildning det pedagogiska arbetet med motoriken?
• Ser pedagogerna någon koppling mellan motoriska brister och social utveckling?
Metod
Vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer med fem lärare, två idrottslärare och tre klasslärare som har idrott med sina klasser.
Resultat
Den grundutbildning lärarna har påverkar deras syn på och kunskap om barns motorik. Ju mer idrott lärarna har i sin utbildning desto mer medvetna är de om barns motoriska utveckling. Samtliga lärare tycker att motoriken är en viktig del i deras undervisning. Hur lärarna arbetar med motoriken i sin undervisning skiljer sig åt. Några av lärarna har rena motoriklektioner medan några väver in det i undervisningen. Alla lärarna bestämmer själva hur mycket motorik de ska ha i sin undervisning men de tar hjälp av kurs- och läroplaner. På en av skolorna finns möjlighet till extra motorikträning utöver de vanliga idrottslektionerna för barn med motoriska brister. Genom att lärarna observerar under idrottslektionerna ser de hur barnens motoriska förmåga utvecklats. De lärare som har barn med motoriska brister ser ofta en koppling mellan motoriska brister och social utveckling. | eng |
dc.format.extent | 575621 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | vt06 2611-08 | eng |
dc.subject | lärares utbildning | eng |
dc.subject | Motorik | eng |
dc.subject | motorisk utveckling | eng |
dc.subject | motoriska brister | eng |
dc.title | Barns motoriska utveckling - hur lärarna arbetar med motorik i skolan | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.svep | other | eng |
dc.type.degree | other | eng |