PATIENTENS UPPLEVELSE AV REHABKOORDINATORN- En kvalitativ studie
Abstract
Bakgrund Då sjukskrivningarna successivt ökade i Sverige, startade 2006 ett projekt vid namn “Sjukskrivningsmiljarden”. I projektet uppstod funktionen rehabkoordinator, vars uppdrag var att underlätta både för patienter och de olika yrkesgrupper som medverkar under en sjukskrivningsprocess. Rollen som rehabkoordinator är relativt ny vilket innebär att det ännu finns kunskapsgap gällande rehabkoordinatorns arbetsmetod vid Sahlgrenska Universitetssjukhus, vilket är anledningen till att den här studien genomförts.
Syfte Att undersöka patienters upplevelser av rehabkoordinatorns insatser för att komma tillbaka till arbete i samband med sjukskrivningsprocessen.
Metod En kvalitativ studie med induktiv ansats. Analysen har genomförts med Graneheim och Lundmans kvalitativa innehållsanalys. Studien grundar sig på fem intervjuer med personer som varit i kontakt med rehabkoordinatorer vid Sahlgrenska Universitetssjukhus i samband med sin sjukskrivning.
Resultat Studien resulterade i tre kategorier angående funktionen rehabkoordinering. Den första kategorin behandlade välfungerande områden och berörde mötet med rehabkoordinatorn samt den hjälp som hen bistod med. Vidare framkom en stor uppskattning både av funktionen i sig, samt av relationen mellan deltagare och rehabkoordinator. Dessutom framkom en rad förbättringsområden som främst berörde organisatoriska faktorer.
Konklusion Deltagarnas beskrev kontakten med rehabkoordinatorn som positiv och som ett viktigt stöd i sjukskrivningsprocessen. I relation till tidigare upplevelser av sjukvården och andra aktörer, kände sig deltagarna nu sedda och inte längre misstrodda. De förbättringsområden som framkom var främst gällande bristande information angående rehabkoordinering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-03-27Author
Boberg, Ester
Hansson, Cara
Keywords
Return to work
Sick leave
Case managers
Language
swe