IMPLEMENTERING GENOM SAMVERKAN En kvalitativ intervjustudie om Arbetsförmedlingens samverkansprocesser med externa aktörer
Sammanfattning
Arbetsförmedlingens politiskt styrda uppdrag innehåller målet att verka för en bättre
matchning på arbetsmarknaden, det vill säga att den stora grupp människor som är
arbetssökande ska anpassas bättre till det kompetensbehov som finns på
arbetsmarknaden. För att implementera uppdraget använder sig Arbetsförmedlingen
av en direkt samverkan med arbetsgivare med ett kompetensbehov i hopp om att nå
fram till en gemensam problemlösning. Studiens syfte är att studera hur och varför
Arbetsförmedlingen använder sig av externa aktörer i implementeringen av sitt
uppdrag. Vidare ämnar studien undersöka vilka faktorer som får en effekt på den
samverkansprocess som sker mellan Arbetsförmedlingen och arbetsgivaren.
Uppsatsen är en kvalitativ intervjustudie med informanter från Arbetsförmedlingen
och arbetsgivare som har samverkat med myndigheten, vilket gör att studien bidrar
med ett perspektiv som inte fått stor plats i tidigare forskning. Studien tar avstamp i
forskningen kring institutionell samverkan, nämligen co-production samt
collaborative governance-teori. Studiens resultat tyder på att Arbetsförmedlingen
internt ser samverkan som en effektiv implementeringsmetod med flertalet positiva
effekter, en bild som i stort delas av arbetsgivarna. Därtill pekar studiens resultat på flera faktorer som kan påverka samverkansprocessen effektivitet, där det empiriska resultatet ligger i linje med teorierna.
Examinationsnivå
Student essay