Framtidens fisk odlas i stan - En studie kring akvaponikens möjlighet till kommersiellt genomslag i Sverige
Sammanfattning
Bakgrund & problem: Befolkningspopulationen ökar i snabb takt och människan äter allt mer protein. År 2050 beräknas jordens befolkning behöva 70 % mer protein än vad som finns tillgängligt idag. Redan nu är världens hav utfiskade samtidigt som dagens köttproduktion är en av de största bidragande faktorerna till den globala klimatförändringen. En av dagens största utmaningar är att finna hållbara proteinproducerande metoder där akvaponik, odling av fisk och grönsaker i recirkulerande system, skulle kunna utgöra en lösning. Akvaponik har många miljöfördelar. Det är dock inte självklart att akvaponiskt odlade fiskars miljöattribut lockar tillräckligt för att svenska fiskkonsumenter ska köpa den. Genom att utgå ifrån ett konsumentperspektiv beskriver den här studien huruvida svenska konsumenter efterfrågar en relativt okänd men mer miljövänligt odlad fisk.
Problemformulering: Kan konsumenters miljökunskaper, uppfattningar om allvarligheten om dagens miljöproblem, pro-miljöattityder och upplevd kontroll leda till köp av akvaponiskt odlad fisk?
Syfte: Genom att utgå utifrån ett konsumentperspektiv förklara huruvida akvaponik-branschen står inför barriärer att överbrygga, och/eller möjligheter att utnyttja.
Metod: Studien är kvantitativ och har en deduktiv ansats. Datainsamlingen har genomfört genom en online-baserad enkätstudie.
Resultat & slutsats: Studien konstaterar att det finns samband mellan en pro-miljöattityd vid köp av fisk gentemot följande fyra faktorer: faktabaserad miljökunskap, agerandebaserad miljökunskap, uppfattningar om miljöproblems allvarlighet och upplevd betydelsefullhet att agera miljövänligt. Studien visar också på ett samband mellan en intention till att testa ny fisk med miljöfördelar och de fyra faktorerna, liksom på ett samband mellan intentionen till att betala mer för miljövänlig fisk och de fyra faktorerna. Därför bekräftar studien tidigare forskning som konstaterar att det finns samband mellan de fyra faktorerna och gröna köp/miljövänligt beteende.
Upplevd besvärlighet vid miljövänligt beteende visade intressant nog inte på något tydligt samband till att kunna stoppa intentionen till att testa ny fisk med miljöfördelar eller intentionen till att betala mer för miljövänlig fisk, något som motsäger tidigare forskning. Slutsatsen av studien är att det finns stora möjligheter för ett kommersiellt genomslag av akvaponik i Sverige, samtidigt som det finns ett par barriärer som måste överbryggas för att kunna nå framgång.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The world population is increasing rapidly and humans eat more protein every year. By 2050, the world population is estimated to need 70% more protein than is available today. Already now, the world's ocean is fading, while today's meat production is one of the biggest contributors to the climate changes. Therefore, one of today's biggest challenges is to find new sustainable protein-producing methods. Aquaponic systems, an integration between aquaculture and hydroponic, could with its sustainable attributes compose a solution to the challenge. However, it is not obvious that fish farmed in aquaponic systems will attract the Swedish fish market. Therefore, taking a consumer perspective, this paper examines whether the Swedish consumers demand a relatively unknown but environmental friendly fish.
The purpose of this paper is to come up with a conclusion about the barriers and possibilities for a commercial breakthrough for aquaponics in Sweden. The study is quantitative and has a deductive approach. The data collection has been conducted through an online survey which collected 638 respondents.
This study shows a connection between a pro-environmental attitude when purchasing fish, in relation to the following four factors: fact-based environmental knowledge, action-based environmental knowledge, perceptions of environmental problems severity and perceived importance to act environmentally friendly. The study also shows a link between an intention to test new fish with environmental benefits and the four factors, as well as a connection between the intention to pay more for environmentally friendly fish and the five factors. Therefore, this study confirms previous research that states the links between the four factors and green purchasing / environmentally friendly behavior.
Perceived inconvenience to act environmentally friendly was interestingly not a good predicter of stopping intentions to test new fish with environmental benefits or intentions of paying more for environmental friendly fish, contrary to previous research.
The conclusion of the study is that there are many opportunities for a commercial impact of aquaponics in Sweden, while there are a few barriers that must be dealt with to achieve success.
Fil(er)
Datum
2018-04-13Författare
Dahl, Fredrik
Jakobsson, Marcus
Serie/rapportnr.
Environmental Management/Uthålligt företagande
16/17:13
Språk
swe