Show simple item record

dc.contributor.authorÅgren, Eva
dc.contributor.authorSelimovic, Helena
dc.date.accessioned2006-06-28T12:17:46Z
dc.date.available2006-06-28T12:17:46Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/561
dc.description.abstractABSTRACT Arbetes titel Demokrati i förskolan. En studie om lärarnas medvetna arbete med barns inflytande och delaktighet. Arbetets art Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Sidantal 35 Författare Helena Selimovic & Eva Ågren Handledare Gudrun Wallner Bergö Examinator Pia Williams Tidpunkt Vårterminen 2006 Rapportnummer VT06-2611-09 Syfte Att ta reda på hur lärare medvetet arbetar med att förankra begreppet demokrati i barngruppen. Frågeställningar Vad innebär begreppet demokrati för lärare? Hur arbetar lärarna med demokrati i sin barngrupp? Vad har detta för konsekvenser för verksamhet, barn och lärare? Metod Vi genomförde fyra stycken kvalitativa ostrukturerade intervjuer. Samtliga informanter är förskollärare. Analysen av intervjuerna utfördes utifrån hermeneutiskt synsätt. Svaren delades in utifrån syftets frågeställningar och kategoriserades därefter. Resultat Innebörden av demokratibegreppet förklarades av informanterna som respekt och rättvisa, delaktighet och inflytande samt gruppkänsla. Lärarna använde olika arbetssätt för att öka och synliggöra barnens delaktighet och inflytande över verksamheten. Barnen involverades bland annat i samlingar, inskolningar och beslutsprocesser och planering av aktiviteter. Pedagogisk dokumentation användes som ett arbetsverktyg i syfte att komma vidare med sitt arbete samt göra arbetet synligt för sig själva och barnen. Konsekvenserna för lärarna blev egen utveckling och för barnen blev det att strukturen och planeringen i verksamheten förändrades samt att de bland annat fick ökat inflytande över leken. Nyckelord Demokrati. Inflytande. Delaktighet. Förskola. Lärare.eng
dc.format.extent543490 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-09eng
dc.subjectDelaktigheteng
dc.subjectLärareeng
dc.subjectFörskolaeng
dc.subjectDemokratieng
dc.subjectInflytandeeng
dc.titleDemokrati i förskolan. En studie om lärarnas medvetna arbete med barns inflytande och delaktighet.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record