• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Demokrati i förskolan. En studie om lärarnas medvetna arbete med barns inflytande och delaktighet.

Sammanfattning
ABSTRACT Arbetes titel Demokrati i förskolan. En studie om lärarnas medvetna arbete med barns inflytande och delaktighet. Arbetets art Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Sidantal 35 Författare Helena Selimovic & Eva Ågren Handledare Gudrun Wallner Bergö Examinator Pia Williams Tidpunkt Vårterminen 2006 Rapportnummer VT06-2611-09 Syfte Att ta reda på hur lärare medvetet arbetar med att förankra begreppet demokrati i barngruppen. Frågeställningar Vad innebär begreppet demokrati för lärare? Hur arbetar lärarna med demokrati i sin barngrupp? Vad har detta för konsekvenser för verksamhet, barn och lärare? Metod Vi genomförde fyra stycken kvalitativa ostrukturerade intervjuer. Samtliga informanter är förskollärare. Analysen av intervjuerna utfördes utifrån hermeneutiskt synsätt. Svaren delades in utifrån syftets frågeställningar och kategoriserades därefter. Resultat Innebörden av demokratibegreppet förklarades av informanterna som respekt och rättvisa, delaktighet och inflytande samt gruppkänsla. Lärarna använde olika arbetssätt för att öka och synliggöra barnens delaktighet och inflytande över verksamheten. Barnen involverades bland annat i samlingar, inskolningar och beslutsprocesser och planering av aktiviteter. Pedagogisk dokumentation användes som ett arbetsverktyg i syfte att komma vidare med sitt arbete samt göra arbetet synligt för sig själva och barnen. Konsekvenserna för lärarna blev egen utveckling och för barnen blev det att strukturen och planeringen i verksamheten förändrades samt att de bland annat fick ökat inflytande över leken. Nyckelord Demokrati. Inflytande. Delaktighet. Förskola. Lärare.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/561
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
vt06-2611-09.pdf (530.7Kb)
Datum
2006
Författare
Ågren, Eva
Selimovic, Helena
Nyckelord
Delaktighet
Lärare
Förskola
Demokrati
Inflytande
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-09
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV