Stöd i skolmiljön till barn födda med esofagusatresi – förekomst, typ av stöd och associerad hälsorelaterad livskvalitet vid 8–12 års ålder
Support in the school environment provided to children born with esophageal atresia, -prevalence, type of support, and associated health related quality of life at 8-12 years of age
Abstract
Bakgrund: Esofagusatresi är en ovanlig medfödd missbildning som medför ökad risk för långsiktig ohälsa, främst relaterat till matstrupen och luftvägsfunktioner. Barn med hög sjuklighet riskerar negativt påverkad hälsorelaterad livskvalitet (HRQOL). Kunskap saknas om stöd i skolmiljön. Ökad vetskap om vilket stöd som barn födda med esofagusatresi behöver i sin skolsituation och barnens HRQOL kan hjälpa barnsjuksköterskan rikta omvårdnadsinsatser och förebyggande stärka barnets hälsa och välbefinnande.
Syfte: Beskriva stöd i skolmiljön till barn födda med esofagusatresi avseende förekomst, typ av stöd samt associerad HRQOL i åldern 8–12 år.
Metod: Kvantitativ tvärsnittsstudie där 47 familjer till barn i åldern 8–12 år inbjöds till en enkätstudie. Föräldrar beskrev sitt barns stödinsatser i skolan med egna ord, vilket analyserades genom manifest innehållsanalys. Deskriptiv statistik användes för att beskriva typ av stöd. PedsQLTM 4.0 livskvalitetsenkät för barn 8–12 år besvarades av barn och/eller föräldrar. HRQOL hos barn med stöd i skolmiljön och de som ej behövde stöd jämfördes med Mann-Whitney U-test. Signifikansnivå var p <0,05.
Resultat: Fyrtiofyra familjer deltog (93,6%). Stöd i skolmiljön användes av 34,1%. Stödet innefattade ”stöd i lärande och social utveckling” (20,5%), ”stöd i barnets måltids- och näringssituation” (18,2%), ”stöd i barnets medicinska behandling” (9,1%) samt ”att fysiskt hjälpa barnet genomföra en personlig aktivitet” (4,5%). Barn med stöd i skolmiljön skattades lägre HRQOL än de utan stöd (p <0,05) enligt både barn och föräldrar.
Slutsats: Ungefär en tredjedel av barn födda med esofagusatresi erhåller stöd i skolmiljön vid 8–12 års ålder, stödet är mångfacetterat. Resultatet ökar förståelsen för hur barn födda med esofagusatresi påverkas under sin barndom, och kan användas för att upptäcka och planera
3
stödbehov i skolmiljön, men även för att uppmärksamma att barn med stöd i skolmiljön behöver hälsoriktade insatser för att förbättra deras HRQOL.
Degree
Student essay
Other description
Background: Esophageal atresia (EA) is a rare congenital malformation. Children born with EA may develop long-term morbidity, and their health-related quality of life (HRQOL) may become negatively affected. Knowledge of their use of support in the school environment is lacking. This and the understanding of HRQOL in children receiving school support could help pediatric nurses to better design nursing interventions and thereby reinforce the child’s health and well-being.
Aim: To describe the use of support in school environment to children born with EA, -prevalence, type of support and HRQOL at 8-12 years of age.
Method: A quantitative cross-sectional questionnaire study. Families of 47 children 8-12 years of age were invited. Parents described the children’s use of school support with their own words, which was analyzed with manifest content analysis. Descriptive statistics was used to estimate the type of school support. Children and/or parents answered PedsQLTM 4.0 HRQOL-questionnaire for children 8-12 years old. HRQOL of children with support in the school environment was compared to children without support using Mann-Whitney U-test with p<0.05.
Results: Forty-four families participated (93.6%). School support was used by 34.1%, which included;” support in learning and social development” (20.5%), “support with meals and nutritional situations” (18.2%), “support with medical treatment” (9.1%) and “instrumental support with personal daily activities” (4.5%). Children using support in the school environment were rated lower HRQOL than children without support (child- and parent report), p<0.05.
Conclusion: Approximately 30% of children born with EA use support in the school environment when they are 8-12 years old, and the support is multifaceted. The study results could help to detect and plan support in the school environment. They shed light on the fact that additional nursing interventions may be needed to enhance these children’s HRQOL.
View/ Open
Date
2018-05-02Author
Drejenstam, Sofia
Nilebäck, Elisabet
Keywords
Barn
esofagusatresi
stöd
skolmiljö
hälsorelaterad livskvalitet
PedsQLTM 4.0
pediatrisk omvårdnad