Att vara syskon till ett barn med autismspektrumtillstånd En intervjustudie
Being a sibling of a child with autism spectrum states. A interview study
Abstract
Bakgrund: Relationen mellan syskon är unik. Den är en ömsesidig och viktig relation som ger barnet redskap för att hantera konflikter och att kommunicera med andra. En procent av alla barn i Sverige har diagnosen autismspektrumtillstånd, en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kännetecknas av svårigheter inom kommunikation, kognitiv och social förmåga. Syskonen till dessa barn påverkas på olika sätt av att växa upp med ett barn med autismspektrumtillstånd men väldigt få studier vänder sig direkt till syskonen själva. Specialistsjuksköterskor möter barnen med autismspektrumtillstånd och så även deras syskon i barnhälsovård, elevhälsan och inom slutenvården. Ändå finns det knapphändiga direktiv om hur sjuksköterskor skall fånga upp dessa syskon och ge dem stöd.
Syfte: Syftet med studien var att belysa hur syskon, i åldrarna 7-15 år, upplever det att leva med en bror eller syster med diagnosen autismspektrumtillstånd.
Metod: En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer valdes. Datainsamlingen genomfördes genom Habiliteringen i Västra Götaland. Syskon till barn med diagnosen autismspektrumtillstånd tillfrågades. Sex syskon deltog. Analysen av data utfördes utifrån en kvalitativ innehållsanalys.
Resultat: Under analysen framkom sex subkategorier som sammanfattas under två kategorier. Att vara i en familjerelation; Att leva i en familj, Att vara syskon och Att se till barnets goda egenskaper. Att utmanas i samspelet; Att finna alternativ kommunikation, Att bemöta barnets reaktioner och Att vilja dela med sig till andra i samma situation.
Slutsats: Den uppmärksamhet och det stöd som syskonen får är otillräcklig. Specialistsjuksköterskan bör ha ett familjefokuserat synsätt då hela familjen påverkas av diagnosen autismspektrumtillstånd. Mycket av det som syskonen berättar om sin relation faller inom det som är en normal syskonrelation. Men där finns också en känsla av ansvar och
3
oro, en förståelse för att mycket cirkulerar runt barnet med autismspektrumtillstånd och en normaliserad vardag där syskonen står tillbaka och tar en mindre plats i familjen.
Degree
Student essay
Other description
Background: The relationship between siblings is unique. It is a mutual and animportant relationship that provides the child with tools for dealing with conflicts and communicating with others. One percent of all children in Sweden have diagnosed autism spectrum states, a neuropsychiatric disability characterized by difficulties in communication, cognitive and social ability. The siblings of these children are influenced differently by growing up with a child with autism spectrum states, but very few studies directly apply to the siblings themselves. Specialist nurses meet the children with autism spectrum states and so also their siblings in child health care, student health and in the field of primary care. Nevertheless, there are scarce guidelines on how nurses should catch up with these siblings and support them.
Aim: The purpose of the study was to illuminate how siblings, ages 7-15, experience having a brother or sister diagnosed with autism spectrum disorder.
Method: A qualitative method of semistructured interviews was chosen. The data collection was conducted through the Habilitation in Västra Götaland. Siblings for children diagnosed with autism spectrum states were asked. Six siblings participated. The analysis of data was performed on the basis of a qualitative content analysis.
Results: During the analysis, six subcategories emerged which are summarized under two categories. Being in a family relationship; Living in a Family, Being Siblings and Attending to the Child's Good Qualities. To be challenged in the interaction; Finding Alternative Communication, Resolving the Child's Reactions, and wanting to share with others in the same situation.
Conclusion: The attention and support that siblings receive is not sufficient. The Specialist nurse should have a family-focused approach as the entire family is affected by the diagnosis of autism spectrum states. Much of what the sibling tells about her relationship falls within what is a normal sibling relationship. But there is also a sense of responsibility and anxiety, an understanding of how much circulates around the child with autism spectrum states and a normalized everyday life where the siblings return and take a smaller place in the family.
View/ Open
Date
2018-05-02Author
Söderberg, Erica
Persson, Veronica
Keywords
Autismspektrumtillstånd
familj
familjefokuserad omvårdnad
relationer
syskon