Hur aktiva är eleverna? En sammanställande litteraturstudie om andel fysisk aktivitet på idrottsundervisningen Hur aktiva är eleverna?
Abstract
Barn och ungdomar runt om i världen är inte tillräckligt fysiskt aktiva. Så även i Sverige. Politik och media ställer krav på skolsektorn att bidra till hälsouppdraget; att sträva efter att erbjuda elever fysisk aktivitet dagligen. Till viss del ställs detta krav på Idrott och hälsa som en arena för fysisk aktivitet. Följande uppsats är en litteraturstudie som syftar till att sammanställa forskning om andel fysisk aktivitet på minst måttlig nivå under idrottslektioner. Med mätinstrument går det att identifiera aktivitetsnivåer under bestämda perioder. Med rekommendationer som teoretiskt ramverk kunde litteraturstudien identifiera allt för låg aktivitet bland elever på idrottslektioner med fysisk aktivitet som huvudmoment. Resultatet indikerade på att pojkar rörde sig signifikant mer än vad flickor gjorde på minst måttlig nivå. Pojkar rörde sig på minst måttlig nivå 22,36%-48,5% av idrottslektionen och flickor rörde sig 16,3%-39%. Litteraturstudien ämnade åt att sammanställa studier utifrån likvärdiga förutsättningar. Vid en djupare analys av forskningen uppdagade sig en komplex verklighet. Dataresultaten för forskningsområdet var relativa i och med forskarnas mätmetoder. Författarna eftersöker fler likvärdiga och gemensamt lands- och regionskontextuella studier med rika beskrivningar av lektionsinnehåll från framtida forskning inom fältet.
Degree
Student essay