• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Individuella utvecklingsplaner i förskolan

Sammanfattning
Abstract Arbetets titel Individuella utvecklingsplaner i förskolan Arbetets art Examensarbete 10 p. Sidantal 36 Författare Evelina Björstedt och Christina Lees Handledare Karin Gustafsson Examinator Ann-Charlotte Mårdsjö Tidpunkt Vårterminen 2006 Nyckelord Barnsyn, dokumentation, förskola, individuell utvecklingsplan, samverkan. Bakgrund Som blivande lärare för tidigare åldrar har vi intresserat oss för hur förskollärare ser på sitt arbete med individuella utvecklingsplaner som dokumentationsform. Detta är ett aktuellt ämne då Göteborgs kommun beslutat att även förskolan skall omfattas av detta arbetssätt. I arbetet kommer sex förskollärares uppfattningar kring fenomenet individuella utvecklingsplaner att belysas. De är alla verksamma på förskolor inom Göteborgs kommun. Syfte Syftet med vårt examensarbete har varit att studera hur förskollärare i Göteborgs kommun ser på fenomenet individuella utvecklingsplaner. I arbetet har vi också undersökt på vilket sätt detta förhåller sig till nya teorier om barns utveckling och lärande. Metod och material Vi har använt oss av en kvalitativ metod – med inspiration från fenomenografi. När vi samlat in vårt eget material har vi använt oss av intervjuer. Materialet består dessutom av tidigare forskning och litteratur om dokumentation, barnsyn och samverkan. Resultat Resultatet i vår undersökning visar att alla förskollärare som ingått i studien ställer sig positiva till individuella utvecklingsplaner som dokumentationsform. Det som skiljer sig åt är hur syftet med dessa uppfattas. Alla förskollärarna menar att den individuella utvecklingsplanen skrivs för barnets skull. Uppfattningen att planerna skall medverka till verksamhetens utveckling, var däremot ovanlig. Att reflektera över sin egen praktik, i arbetslaget visar sig i vår undersökning vara en viktig del för att kunna relatera till nyare teorier och läroplan.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/562
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-10.pdf (751.2Kb)
Datum
2006
Författare
Björstedt, Evelina
Lees, Christina
Nyckelord
individuell utvecklingsplan
samverkan
Barnsyn
dokumentation
förskola
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-10
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV