”Hur blev det så då?”- Hur lärandetillfällen uppkommer och tas tillvara på under måltiden.
Abstract
Denna studie bygger på ett sociokulturellt perspektiv som tar utgångspunkt i att lärande tillägnas genom relationella möten. Studiens fokus ligger på att studera måltidssituationen där syftet är att undersöka hur interaktionen mellan barn och pedagoger utspelar sig. Vårt intresse under studien var att undersöka hur pedagogen svarar upp mot barns nyfikenhet samt hur pedagoger bjuder in barnen att själva delta i samtal under måltiden. Forskningsfrågorna vi har studerat är hur interaktionen mellan barn och pedagoger synliggörs och hur barns frågor lyfts fram och responderas på av pedagoger samt även hur pedagogerna bjuder in barn i samtal. Vi utförde vår studie på en förskoleavdelning som har 22 barn inskrivna, och i vårt resultat är det fem barn som är aktivt deltagande. För att närma oss våra forskningsfrågor har vi använt oss av videoobservationer och anteckningar som komplement. Resultatet kommer att visa två delar, första delen innehåller fragment där pedagoger initierar och bjuder in barn i samtal. Där kan vi se att sättet som pedagoger organiserar verksamheten på öppnar upp för möjligheter som bidrar till att barn involveras i samtal. Den andra delen kommer att redogöra för fragment där barnen själva initierar till samtal. Där visar pedagogen sin tillit till barns förmåga och visar också på en tillåtande atmosfär som har tid åt barns utforskande. I diskussionen lyfts studiens övergripande resultat som efterföljs av en mer djupgående diskussion utav verksam- hetens utformning samt förskolans kvalitet. Slutligen reflekterar vi kring ett samhälls- perspektiv där vi diskuterar lärande med inriktning på barns tillit och förmågor samt pedagogens tillåtande förhållningssätt för barns utforskande.
Degree
Student essay