Show simple item record

dc.contributor.authorZackrisson, Robertsv
dc.contributor.authorKrasniqi, Liridonasv
dc.date.accessioned2018-05-11T11:25:24Z
dc.date.available2018-05-11T11:25:24Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56307
dc.description.abstractDen här studien handlar om att undersöka hur lärare på fritidshem beskriver skolgårdens yta för att främja fysisk aktivitet hos elever sett till utrymme och genus. Vårt syfte är att beskriva fritidshemslärares resonemang och uppfattningar om fysisk aktivitet och rörelse på skolgården och i vilka former den tar sig. Syftet förlades till två teman. Det första temat handlar om hur fritidshemslärare förhåller sig till skolgårdens storlek med utgångspunkten i rumslig teori. Det andra och sista temat beskriver hur fritidshemslärare uttrycker hur kön påverkar rörelse på skolgården. Teoretiskt utgick vi från socialkonstruktivismen för att beskriva resonemang om rörelse och genus kopplat till skolgården och rumsteori för att analysera skolgården utifrån rumsyta. Som kvalitativ metod valde vi att använda oss av semistrukturerade intervjuer. Åtta lärare intervjuades på åtta olika skolor i västra och södra Sverige. Samtliga är utbildade och verksamma på fritidshem. En tematisk analys var grunden för analysen av resultatet. Till sist fördes diskussion om metodval och resultat utifrån tidigare forskning och två teoretiska modeller. Resultatet visar att skolgårdens storlek och innehåll påverkar hur eleverna rör sig och att kön också påverkar hur pojkar och flickor rör sig på skolgården.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleHopp och lek! En intervjustudie om hur lärare på fritidshem beskriver rörelse på skolgården utifrån utrymme, yrkesroll och kön.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record