Show simple item record

dc.contributor.authorNorén, Lovisasv
dc.contributor.authorMarö Knutsson, Emeliesv
dc.date.accessioned2018-05-11T11:25:24Z
dc.date.available2018-05-11T11:25:24Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56308
dc.description.abstractBegreppet konflikt är något som kommer följa oss i livets alla sociala sammanhang. Genom vår studie har vi fått vetskap om hur viktiga verktyg är för hur en konflikt ska hanteras. I förskolan är det viktigt att uppmärksamma att konflikt mellan pedagog och barn sker och att man behöver de rätta verktygen för att kunna hantera dessa. Detta för att man inte ska hamna i affekt med barnen utan istället vara goda förebilder för hur man kan hantera dessa konfliktsituationer. Konflikt mellan pedagog och barn är ett ämne som inte verkar vara utforskat om i större utsträckning, men som vi kommer att titta närmare på i vår studie just för att vi ville se hur förskollärarnas kunskap ser ut kring detta ämne. Vårt syfte med studien har varit att synliggöra hur konflikt och konflikthantering blir märkbara när de inträffar mellan pedagog och barn, hur förskollärarna resonerar kring sin konflikthantering som de själva är en aktiv deltagare i och i vilken mån som förskollärarutbildningen vid Göteborgs Universitet förbereder blivande förskollärare. Vi ville se om det fanns ett glapp mellan teori och praktik samt i vilka situationer som konflikter uppstår mellan pedagog och barn på förskolan. För att samla material till vår studie har vi intervjuat fem utbildade förskollärare och två forskare på Göteborgs Universitet, vi valde att utföra en mindre videoobservation på den ena förskolan just för att kunna ha en uppföljningsintervju om det inspelade konflikthanteringsmaterialet. Vi valde två olika förskolor som är helt oberoende av varandra just för att se om det fanns några likheter och skillnader mellan deras sätt att hantera konflikter mellan pedagog och barn samt att vi ville få en bild av vad forskarna tycker/tror att studenter ska få med sig för förberedelser från förskollärarprogrammet på Göteborgs Universitet. Samtliga intervjuer och videoobservationer har vi transkriberat som alla har blivit viktiga delar i vår studies resultat. Vårt resultat har visat att förskollärarna uppvisarsv
dc.language.isosvsv
dc.titleLärande och konflikt i förskolan En studie av hur fem förskollärare resonerar och agerar när de hamnar i konflikt med barn.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record