Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Stinasv
dc.contributor.authorApelqvist, Emeliesv
dc.date.accessioned2018-05-11T11:25:26Z
dc.date.available2018-05-11T11:25:26Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56320
dc.description.abstractAbstract Studiens syfte är att studera hur den sociala miljön på förskolan, i form av pedagogers agerande, kan påverka barns fysiska aktivitet samt orsaker som ligger till grund för pedagogers agerande. Därtill syftar studien till att undersöka vilka förutsättningar den fysiska miljön ger för barns fysiska aktivitet. Studiens frågeställningar är; - Vilka förutsättningar skapar den fysiska miljön på förskolan för barns fysiska aktivitet? - Hur kan den sociala miljön på förskolan, i form av pedagogers agerande, påverka barns fysiska aktivitet? Studien utgår från den ekologiska systemteori som beskriver den dynamiska relationen mellan individ och miljö. Teorin belyser att barn är omringade av olika system som både direkt och indirekt påverkar deras utveckling och lärande. Dessa system är tätt sammanlänkade med varandra och utgör sålunda sammantaget den ekologiska systemteorin. I denna studie fokuseras primärt på mikro-, exo- och makrosystemen. I denna kvalitativa studie observerades den fysiska och sociala miljöns inverkan på barns fysiska aktivitet. Observationerna genomfördes på sammanlagt fyra avdelningar belägna på två förskolor. Därtill hölls fokusgruppsdiskussioner i vilka barns fysiska aktivitet på förskolan diskuterades och totalt deltog sex pedagoger från de båda förskolorna i diskussionerna. Den insamlade datan, i form av fältanteckningar och ljudupptag, transkriberades och kodades utifrån studiens frågeställningar och teoretiska begrepp. Kodningarna låg till grund för analysen och framskrivningen av studiens resultat. Studiens resultat indikerar att den sociala miljön, i form av pedagogers agerande, både kan begränsa och uppmuntra barns fysiska aktivitet. Resultatet visar att pedagoger därför behöver vara engagerade för att stimulera dito. Därtill påvisar studiens resultat att olika fysiska miljöer skapar varierande förutsättningar för barns fysiska aktivitet. Oberoende av materials funktionalism, behöver den fysiska miljön såväl inomhus ssv
dc.language.isosvsv
dc.title"Försök att gå, vi ska springa ute" - En mindre empirisk studie för att undersöka den fysiska och sociala miljöns inverkan på förskolebarns fysiska aktivitet.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record