Niños bilingües y sus actitudes hacia la enseñanza de lengua materna: Un estudio cualitativo de alumnos con lengua materna española en Suecia
Abstract
Vi lever idag i ett globaliserat samhälle där flerspråkighet blir alltmer attraktivt. Tidigare studier har visat vikten av modersmålsundervisningen för två- eller flerspråkiga elever. Syftet med föreliggande studie är att visa vilka attityder som finns till den spanska modersmålsundervisningen hos de elever som deltar. Studien har genomförts via kvalitativa undersökningar i form av intervjuer och enkäter med elever som har spanska som modersmål och deras lärare. Syftet är att få en förståelse av vilka attityder som finns och vad som ligger bakom dem. Resultaten visar att attityderna är övervägande positiva, men motivationen varierar. Många faktorer spelar in när attityderna formas och de påverkar i sin tur motivationen, däribland problematik inom organiseringen av modersmålsundervisning. Emellertid visar det sig att starkast kopplad till elevernas motivation och attityd är språkkunskaperna hos eleven.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-06-12Author
Heuermann, Annica
Keywords
spanska
Flerspråkighet
modersmål
attityder
språkundervisning
Sverige
Multilingüismo
lengua materna
actitudes
enseñanza de idiomas
Suecia
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats, spanska
SPL 2018-001
Language
spa