dc.description.abstract | Abstract
Arbetets titel Skrivutveckling - med hjälp av datorn i förskolan och förskole-klass
Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet.
Institution IPD – Enhet för lärande och undervisning
Sidantal 33 sidor
Författare Johanna Berglund, Linda Karlsson och Maria Oja Salmenranta
Handledare Patrik Lilja
Tidpunkt Vårterminen 2006
Nyckelord Förskolan, förskoleklass, dator och skriv- och läsinlärning
Problem Det finns idag nya verktyg tillgängliga, t.ex. datorer, som man kan använda sig av när man ska lära barnen något, t.ex. att skriva. I lit-teraturen och på våra VFU1-platser har vi läst och sett att peda-gogerna har svårt att integrera datorn i förskolan och förskole-klassens verksamhet.
Syfte Vårt syfte med arbetet är att göra en fallstudie, i en förskoleklass. För att se hur verksamheten ser ut och hur de använder sig av da-torn i verksamheten och hur de hjälper barn att lära sig skriva och läsa. Genom en fallstudie vill vi se om man kan dra paralleller mellan förskoleklass och förskolan.
Frågeställningar Utifrån syftet frågar vi oss: Hur verksamheten ser ut, vilka skriv- och läsprocesser barnen deltar i, hur datorn har integrerats i verk-samheten och vilka paralleller kan man dra mellan förskola och förskoleklass.
Material Vi har använts oss av litteratur som behandlar vad förskola och förskoleklass har för verksamhet och hur den tidiga skriv- och läs-utveckling ser ut.
Metoder och analyser För att se hur detta ämne behandlas i en verksamhet har vi gjort en fallstudie som består av en intervju och tre observationer från en förskoleklass och våra egna erfarenheter från VFU i förskolan.
Resultaten och Man kan dra vissa paralleller mellan förskolans och förskole-
didaktiska klassens organisation. Vi har sett att det går att integrera
konsekvenser datorn i dessa verksamheter på ett enkelt sätt, genom att låta
barnen skriva i Word och PowerPoint. Barn som har svårt med finmotoriken kan lättare skriva texter på datorn. När barnen skriver på datorn är det bra att ta bort rättstavningsprogrammet, för att barnen ska uppmuntras i skrivflödet och inte stoppade p.g.a. röda strecket. | eng |