Show simple item record

dc.contributor.authorBerglund, Johanna
dc.contributor.authorOja-Salmenranta, Maria
dc.contributor.authorKarlsson, Linda
dc.date.accessioned2006-06-28T12:30:57Z
dc.date.available2006-06-28T12:30:57Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/565
dc.description.abstractAbstract Arbetets titel Skrivutveckling - med hjälp av datorn i förskolan och förskole-klass Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Institution IPD – Enhet för lärande och undervisning Sidantal 33 sidor Författare Johanna Berglund, Linda Karlsson och Maria Oja Salmenranta Handledare Patrik Lilja Tidpunkt Vårterminen 2006 Nyckelord Förskolan, förskoleklass, dator och skriv- och läsinlärning Problem Det finns idag nya verktyg tillgängliga, t.ex. datorer, som man kan använda sig av när man ska lära barnen något, t.ex. att skriva. I lit-teraturen och på våra VFU1-platser har vi läst och sett att peda-gogerna har svårt att integrera datorn i förskolan och förskole-klassens verksamhet. Syfte Vårt syfte med arbetet är att göra en fallstudie, i en förskoleklass. För att se hur verksamheten ser ut och hur de använder sig av da-torn i verksamheten och hur de hjälper barn att lära sig skriva och läsa. Genom en fallstudie vill vi se om man kan dra paralleller mellan förskoleklass och förskolan. Frågeställningar Utifrån syftet frågar vi oss: Hur verksamheten ser ut, vilka skriv- och läsprocesser barnen deltar i, hur datorn har integrerats i verk-samheten och vilka paralleller kan man dra mellan förskola och förskoleklass. Material Vi har använts oss av litteratur som behandlar vad förskola och förskoleklass har för verksamhet och hur den tidiga skriv- och läs-utveckling ser ut. Metoder och analyser För att se hur detta ämne behandlas i en verksamhet har vi gjort en fallstudie som består av en intervju och tre observationer från en förskoleklass och våra egna erfarenheter från VFU i förskolan. Resultaten och Man kan dra vissa paralleller mellan förskolans och förskole- didaktiska klassens organisation. Vi har sett att det går att integrera konsekvenser datorn i dessa verksamheter på ett enkelt sätt, genom att låta barnen skriva i Word och PowerPoint. Barn som har svårt med finmotoriken kan lättare skriva texter på datorn. När barnen skriver på datorn är det bra att ta bort rättstavningsprogrammet, för att barnen ska uppmuntras i skrivflödet och inte stoppade p.g.a. röda strecket.eng
dc.format.extent522380 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-12eng
dc.subjectskriv- och läsinlärningeng
dc.subjectFörskolaneng
dc.subjectförskoleklasseng
dc.subjectdatoreng
dc.titleSkrivutveckling - med hjälp av datorn i förskolan och förskoleklasseng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record