• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skrivutveckling - med hjälp av datorn i förskolan och förskoleklass

Sammanfattning
Abstract Arbetets titel Skrivutveckling - med hjälp av datorn i förskolan och förskole-klass Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Institution IPD – Enhet för lärande och undervisning Sidantal 33 sidor Författare Johanna Berglund, Linda Karlsson och Maria Oja Salmenranta Handledare Patrik Lilja Tidpunkt Vårterminen 2006 Nyckelord Förskolan, förskoleklass, dator och skriv- och läsinlärning Problem Det finns idag nya verktyg tillgängliga, t.ex. datorer, som man kan använda sig av när man ska lära barnen något, t.ex. att skriva. I lit-teraturen och på våra VFU1-platser har vi läst och sett att peda-gogerna har svårt att integrera datorn i förskolan och förskole-klassens verksamhet. Syfte Vårt syfte med arbetet är att göra en fallstudie, i en förskoleklass. För att se hur verksamheten ser ut och hur de använder sig av da-torn i verksamheten och hur de hjälper barn att lära sig skriva och läsa. Genom en fallstudie vill vi se om man kan dra paralleller mellan förskoleklass och förskolan. Frågeställningar Utifrån syftet frågar vi oss: Hur verksamheten ser ut, vilka skriv- och läsprocesser barnen deltar i, hur datorn har integrerats i verk-samheten och vilka paralleller kan man dra mellan förskola och förskoleklass. Material Vi har använts oss av litteratur som behandlar vad förskola och förskoleklass har för verksamhet och hur den tidiga skriv- och läs-utveckling ser ut. Metoder och analyser För att se hur detta ämne behandlas i en verksamhet har vi gjort en fallstudie som består av en intervju och tre observationer från en förskoleklass och våra egna erfarenheter från VFU i förskolan. Resultaten och Man kan dra vissa paralleller mellan förskolans och förskole- didaktiska klassens organisation. Vi har sett att det går att integrera konsekvenser datorn i dessa verksamheter på ett enkelt sätt, genom att låta barnen skriva i Word och PowerPoint. Barn som har svårt med finmotoriken kan lättare skriva texter på datorn. När barnen skriver på datorn är det bra att ta bort rättstavningsprogrammet, för att barnen ska uppmuntras i skrivflödet och inte stoppade p.g.a. röda strecket.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/565
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-12.pdf (510.1Kb)
Datum
2006
Författare
Berglund, Johanna
Oja-Salmenranta, Maria
Karlsson, Linda
Nyckelord
skriv- och läsinlärning
Förskolan
förskoleklass
dator
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-12
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV