Show simple item record

dc.contributor.authorHagström, Björn
dc.date.accessioned2018-06-12T13:11:46Z
dc.date.available2018-06-12T13:11:46Z
dc.date.issued2018-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56611
dc.description.abstractSyftet för föreliggande arbete rör lärarstudenters uppfattningar om bedömning av texter skrivna av andraspråkselever i grundskolan. Det är tre lärarstudenter för grundskolans årskurs 4-6 och två gymnasielärarstudenter som ingår i studien och de är i slutet av sin utbildning eller precis tagit examen. Undersökningen består dels av intervjuer om textbedömning, dels inspelning av genomförda elevtextbedömningar. Delar av resultatet visar att lärarstudenterna är osäkra på området kring textbedömning. I intervjuerna framförs att det momentet hade behövt vara tydligare i utbildningen. En slutsats som går att dra är att lärarutbildningen behöver förstärkas när det gäller detta område. När deltagarna genomför bedömningar, som en del av studien, kan man se en varierad förmåga när det gäller att synliggöra begrepp och formuleringar kring andraspråkselevers texter; överlag är det få begrepp som lyfts fram. En annan slutsats är att det framkommer en osäkerhet för summativ bedömning till skillnad från formativ bedömning. Deltagarna visar en större tillit till sin förmåga att genomföra formativa bedömningar. Studien visar att en förstärkning i området angående bedömning av andraspråkselevers texter i lärarutbildningen är angeläget.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectelevtextersv
dc.subjectsvenska som andraspråksv
dc.subjectandraspråkseleversv
dc.subjecttextbedömningsv
dc.subjectbedömningslitteracitetsv
dc.titleLärarstudenters uppfattningar om bedömning av andraspråkselevers texter i grundskolansv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record