Revisionskvalitet och följsamhet mot redovisningsreglering
Abstract
Syfte: Tidigare studier av följsamhet mot redovisningsreglering i såväl svensk kommunal
sektor (se exempelvis Falkman & Tagesson 2008; Haraldsson & Tagesson 2014;
Donatella med flera 2018) som kommunal sektor i andra länder (Verbruggen med flera
2011) har försökt förklara redovisningsval utifrån olika mått på revisionskvalitet.
Revisionskvalitet innebär i detta fall att revisorn har förmågan att upptäcka och
oberoendet att rapportera om brister i redovisningen (DeAngelo 1981). Vad tidigare
studier inte har gjort är att kontrollera för om revisorn faktiskt har anmärkt på några
brister. Denna kunskapslucka försöker föreliggande uppsats att fylla genom en mer
förfinad kontrollvariabeluppsättning. Föreliggande uppsats försöker dessutom gå ett
steg längre än tidigare studier genom att skärskåda en av de mest använda proxyerna för
revisionskvalitet: anlitad revisionsbyrå. Viss litteratur från privat sektor pekar nämligen
på det inte bara finn skillnader mellan byråerna, utan även inom dem (Francis & Yu
2009; Francis. Michas & Yu 2013). Föreliggande uppsats går således ett steg längre än
tidigare studier av revisionskvalitet i kommunal sektor och inkorporerar även anlitat
revisionskontor i sin studie.
Teori: Den teoretiska referensramen är skapad ur både agentteori, som förutsätter
nyttomaximerande individer och ett agent-principal-förhållande där det råder
informationsasymmetri mellan agenten och principalen (Jensen & Meckling 1976), och
institutionell teori, som förutsätter att organisationer är kraftigt påverkade av sin
omgivning när de fattar beslut (Meyer & Rowan 1977; DiMaggio & Powell 1983).
Utifrån båda dessa teorier härrör uppsatsen sina två hypoteser: H1. Anlitad
revisionsbyrå påverkar kommunernas följsamhet gentemot redovisningsregleringen och
H2. Anlitat revisionskontor påverkar kommunernas följsamhet gentemot
redovisningsregleringen
Metod: För att undersöka om de samband som hypoteserna förutsätter genomförs en multipel
regressionsanalys, där den beroende variabeln är ett följsamhetsindex över hur väl
kommunerna lämnar de tilläggsupplysningar de enligt lagen om kommunal redovisning
och Rådet för kommunal redovisnings rekommendationer skall lämna. Utöver dessa
variabler innehåller regressionsanalysen flera kontrollvariabler. Den viktigaste bland
dessa kontrollvariabler är en variabel för om de sakkunniga revisorerna faktiskt anmärkt
på brister bland tilläggsupplysnigarna. Denna variabel är vad som utmärker
föreliggande uppsats från tidigare studier. Bland variablerna för byrå respektive kontor
fanns det ganska stora bortfall. En bortfallsanalys indikerade dock att det inte fanns
några signifikanta skillnader mellan de kommuner som ingick och de som föll bort.
Eftersom det bortfallet var mycket större för kontor än byrå skapades två olika delar av
analysen. Dessa kallades studie ett, där kontor inte var med som variabel, respektive
studie två, där kontoren ingick.
Resultat: Studie ett gav stöd för att anlitad revisionsbyrå påverkar följsamheten gentemot
redovisningsreglering, vilket är i linje med tidigare studiers resultat (se exempelvis
Donatella med flera 2018). Genom att ha kontrollerat för faktiskt anmärkning från
revisorn har emellertid föreliggande uppsats tillfört tydligare och starkare resultat för att
denna hypotes stammer. Studie två hade problem med multikollinearitet, samvariation
mellan de oberoende varaiblerna, vilket gör att dess resultat är något osäkert. Det går
dock att utrycka sig på så sätt att föreliggande uppsats ger ett initialt stöd för att hypotes
två, att anlitat kontor påverkar följsamheten, stämmer. Detta något indikativa resultat är
således inte helt övertydande, men kan ändå sägas ge stöd för att framtida forskning
borde undersöka revisionsutföraren på en lägre nivå än endast byrå.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-06-14Author
Thor, Magnus
Keywords
revision
revisionskvalitet
redovisning
kommun
kommunal särart
agentteori
institutionell teori
Language
swe