Show simple item record

dc.contributor.authorAgerhäll, Sebastian
dc.contributor.authorSchultz, Christian
dc.date.accessioned2018-06-25T12:32:58Z
dc.date.available2018-06-25T12:32:58Z
dc.date.issued2018-06-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56731
dc.description.abstractDagligvaruhandeln på internet blomstrar och slår årliga försäljningsrekord vilket inneburit att de svenska handlarna ökat sin närvaro på internet. Den ökade aktiviteten på webben medför ökad tillgång på stora datamängder, så kallad Big Data. Detta arbete syftar till att beskriva hur svenska dagligvaruhandlare använder Big Data idag samt vilka möjligheter och utmaningar det finns inför framtiden. Studien har genomförts med en kvalitativ metod där aktörer inom svensk dagligvaruhandeln har studerats genom primärdata i form av intervjuer och sekundärdata i form av podcasts och artiklar. Insamlad data har sedan jämförts med teorier kring dataanvändning samt med en aktör på den brittiska dagligvarumarknaden. Studien konstaterar att de svenska dagligvaruhandlarna är i ett tidigt skede angående användandet av Big Data jämfört med den brittiska, men även att det är ett område studerade aktörer vill utveckla. Studien indikerar vidare att användningen av Big Data för den svenska marknaden troligen kommer att röra sig mot ett ökat fokus på optimering och individanpassning. Studien belyser bland annat Big Data nudges, automatisering och prediktion av efterfrågan som möjligheter för Big Data i dagligvaruhandeln, och huvudsakliga utmaningar identifieras som lågt engagemang från ledningen samt brist på kompetens. Inför framtiden tror vi att företagen bör satsa på att utveckla sitt användande av Big Data men att det bör ske med en tydlig strategi och ett kritiskt tänkande.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries17/18:5sv
dc.subjectDagligvaruhandel, Big Data, Artificiell intelligens, e-handel, maskininlärningsv
dc.titleBig Data i den digitala matbutiken - En kvalitativ studie om dataanvändning i svensk dagligvaruhandelsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record