Hur 3PLs kan skapa värde genom sitt tjänsteutbud - En studie som undersöker köpare av tredjepartslogistik och deras syn på värdeskapande aktiviteter inom sjötransport
Sammanfattning
Priset har länge varit en central del i valet av 3PL-aktör, vilket resulterat i en hårt prispressad
bransch. Låg marginal har i sin tur medfört problematisering i att tillföra nya innovationer inom
branschen. För att bryta denna onda cirkel måste 3PL-aktörer skapa värde till deras kunder för
att rättfärdiga ett högre pris.
För att undersöka närmare hur 3PL-aktörer kan skapa värde för sina kunder genom sitt
tjänsteutbud har studien fokuserats på hur kunderna värdesätter 3PL-aktörens tjänster och vad
de saknar från dessa. Insamling av empiriskt material har gjorts genom ingående intervjuer
med strategiska inköpare av logistiktjänster från fem stora svenska företag. Resultatet har sedan
tolkats med hjälp av bland annat tre olika perspektiv som skall förklara bakgrunden till hur
företagen värdesätter de erbjudna tjänsterna. I analysen lyfts hur stor betydelse priset har
gentemot en mer värdeskapande och effektiv process. Pris har en central roll i valet av 3PL,
men värdet av en djupare relation mellan parterna anses som ännu viktigare.
Uppsatsens slutsats visar på att kunderna till 3PL-leverantör värdesätter djupare samarbeten
med högre integration via affärssystem och personlig kontakt. Att skapa en så effektiv och
standardiserad process som möjligt är att föredra. Hur företagen värdesätter de erbjudna
tjänsterna är beroende på varje företags enskilda förutsättningar och tillgångar.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2018-06-26Författare
Hallberg, Jacob
Säterö, Rickard
Nyckelord
Third-Party Logistics, 3PL, Outsourcing, Strategic Partnerships, Trends in Freight Forwarding, Logistics Services, Purchasing, Value-adding
Serie/rapportnr.
Logistik
17/18:1
Språk
swe