SWISH - Hur digitaliseringen har påverkat svenska konsumenters acceptans av mobila betalningslösningar med närmare fokus på Swish
Abstract
Background and problem: Digitization has gone through an enormous revolution since
the first digitized device was invented. Usage of internet has increased and by every day many
more people turn to usage of digitized services in banking. This has led to a new demand for
more innovative solutions to payments.
Research question: Which variables determine if Swedish consumers will accept mobile
payment solutions such as Swish instead of traditional and already highly used methods? How
does risk affect the usage of mobile payment solutions?
Purpose: To strengthen an insufficient research field in mobile payment solutions and
determine which variables will be needed for consumers to accept new solutions.
Method: This paper is based on a quantitative study, where the author collected primary
data by a survey. The usage of secondary data is also included in the paper.
Conclusion: The study has concluded that people in Sweden have a very high level of
acceptance when it comes to certain factors such as expected performance, expected effort
and also that trust and risk play a crucial role in accepting payment solutions that are mobile.
People in Sweden are already very familiar with techniques involving mobile payments, giving
them an advantage of faster and easier learning process, thus making it easier for them to
accept a certain change.
Degree
Student essay
Other description
Bakgrund och problem: Digitaliseringen har gått igenom en enorm förändring sedan den
första digitaliserade teknologin uppfanns. Användningen av internet har ökat och för varje
dag vänder sig mer och mer till att använda digitaliserade tjänster i banker. Detta har lett till
en ökad efterfrågan för innovativa lösningar när det gäller betalningar.
Frågeställning: Vilka variabler avgör om svenska konsumenter accepterar Swish som
betalningslösning? På vilka sätt spelar risk en avgörande roll i användningen av Swish och
andra mobila betalningslösningar? Vilka variabler avgör om svenska konsumenter
accepterar mobila betalningslösningar?
Syfte: Att stärka ett bristfälligt forskningsfält inom området samt belysa vilka variabler som
krävs för att konsumenter skall acceptera nya mobila betalningslösningar.
Metod: Denna uppsats baseras på en kvantitativ metod där författaren har samlat
primärdata genom en enkätundersökning. Sekundärdata har också samlats in och använts.
Slutsats: Studien har kommit till slutsatsen att populationen i Sverige har en mycket hög
nivå av acceptans när det kommer till vissa faktorer som förväntad prestanda, förväntad
ansträngning samt att tillit och risk också spelar en avgörande roll. Sveriges population är
redan väldigt bekanta med tekniker som involverar mobila betalningar, och därmed har
fördelen till en snabbare och enklare inlärningsprocess som gör det lättare för dem att
acceptera en viss förändring.
View/ Open
Date
2018-06-26Author
Milutinovic, Marko
Keywords
Swish, digitization, risk, consumer behavior
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
16/17:44
Language
swe