Show simple item record

dc.contributor.authorMilutinovic, Marko
dc.date.accessioned2018-06-26T11:28:50Z
dc.date.available2018-06-26T11:28:50Z
dc.date.issued2018-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56759
dc.descriptionBakgrund och problem: Digitaliseringen har gått igenom en enorm förändring sedan den första digitaliserade teknologin uppfanns. Användningen av internet har ökat och för varje dag vänder sig mer och mer till att använda digitaliserade tjänster i banker. Detta har lett till en ökad efterfrågan för innovativa lösningar när det gäller betalningar. Frågeställning: Vilka variabler avgör om svenska konsumenter accepterar Swish som betalningslösning? På vilka sätt spelar risk en avgörande roll i användningen av Swish och andra mobila betalningslösningar? Vilka variabler avgör om svenska konsumenter accepterar mobila betalningslösningar? Syfte: Att stärka ett bristfälligt forskningsfält inom området samt belysa vilka variabler som krävs för att konsumenter skall acceptera nya mobila betalningslösningar. Metod: Denna uppsats baseras på en kvantitativ metod där författaren har samlat primärdata genom en enkätundersökning. Sekundärdata har också samlats in och använts. Slutsats: Studien har kommit till slutsatsen att populationen i Sverige har en mycket hög nivå av acceptans när det kommer till vissa faktorer som förväntad prestanda, förväntad ansträngning samt att tillit och risk också spelar en avgörande roll. Sveriges population är redan väldigt bekanta med tekniker som involverar mobila betalningar, och därmed har fördelen till en snabbare och enklare inlärningsprocess som gör det lättare för dem att acceptera en viss förändring.sv
dc.description.abstractBackground and problem: Digitization has gone through an enormous revolution since the first digitized device was invented. Usage of internet has increased and by every day many more people turn to usage of digitized services in banking. This has led to a new demand for more innovative solutions to payments. Research question: Which variables determine if Swedish consumers will accept mobile payment solutions such as Swish instead of traditional and already highly used methods? How does risk affect the usage of mobile payment solutions? Purpose: To strengthen an insufficient research field in mobile payment solutions and determine which variables will be needed for consumers to accept new solutions. Method: This paper is based on a quantitative study, where the author collected primary data by a survey. The usage of secondary data is also included in the paper. Conclusion: The study has concluded that people in Sweden have a very high level of acceptance when it comes to certain factors such as expected performance, expected effort and also that trust and risk play a crucial role in accepting payment solutions that are mobile. People in Sweden are already very familiar with techniques involving mobile payments, giving them an advantage of faster and easier learning process, thus making it easier for them to accept a certain change.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries16/17:44sv
dc.subjectSwish, digitization, risk, consumer behaviorsv
dc.titleSWISH - Hur digitaliseringen har påverkat svenska konsumenters acceptans av mobila betalningslösningar med närmare fokus på Swishsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record