• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barriärer för konsumtion av hållbart mode

Abstract
Bakgrund & Problemdiskussion Tidigare forskningar har visat att konsumenter är villiga att konsumera miljövänliga produkter. I modebranschen finns det idag en rad olika barriärer som hindrar konsumenter från att konsumera hållbart mode. Vilka dessa är har tidigare identifierats, men det saknas en djupare förståelse om vilka av dessa barriärer som utgör de största problemen på marknaden för konsumtion av hållbart mode. Vilket medför en undersökning i vilken utsträckning målgruppen som är intresserad av hållbart mode uppfattar de olika barriärerna som hinder. Genom djupare förståelse bidrar denna studie som ett kunskapsbidrag till forskning inom ämnet. Denna uppsats har därför som avsikt att besvara följande frågeställning: ➢ Vilka är de mest avgörande barriärerna för konsumtion av hållbart mode? Syfte Uppsatsen syftar att undersöka redan identifierade barriärerna på marknaden som hindrar konsumenter att handla hållbart mode och ta reda på vilka barriärer som utgör de största problemen på marknaden. Vidare skall studien ge en djupare förståelse för miljömedvetna företag med ambition att förminska eller eliminera barriärerna. Metod Författarna har använt en kvantitativ metod för att genomföra denna studie. Frågeställningen besvaras genom att utgå från den insamlade primärdatan från enkätstudien som baseras på sekundärdatan vid framställning. Enkätdatan sammanställdes sedan i Excel och sannolikheten räknades fram för att kunna bidra med förståelsen om hur stor sannolikhet det är att en respondent ser en specifik barriär som ett problem. Resultat & Analys Studien visar att de barriärer som utgör de tre största problemen på marknaden oberoende konsumentkategori är Konsumentens okunskap, Konsumentens attityd och Avsaknad av produktinformation. Konsumenterna i dagens samhälle anser att det är av ganska stor vikt att ha tillgång till hållbart mode. Konsumenter bryr sig även generellt sett ganska mycket om miljön.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/56795
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_56795_1.pdf (1.304Mb)
Date
2018-06-27
Author
af Ugglas, Carl
Wedenmark, Marcus
Keywords
Hållbart mode, konsumtionsbeteende, hållbara kläder, miljömedvetenhet, barriärer för konsumtion
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
17/18:11
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV