Show simple item record

dc.contributor.authoraf Ugglas, Carl
dc.contributor.authorWedenmark, Marcus
dc.date.accessioned2018-06-27T11:55:46Z
dc.date.available2018-06-27T11:55:46Z
dc.date.issued2018-06-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56795
dc.description.abstractBakgrund & Problemdiskussion Tidigare forskningar har visat att konsumenter är villiga att konsumera miljövänliga produkter. I modebranschen finns det idag en rad olika barriärer som hindrar konsumenter från att konsumera hållbart mode. Vilka dessa är har tidigare identifierats, men det saknas en djupare förståelse om vilka av dessa barriärer som utgör de största problemen på marknaden för konsumtion av hållbart mode. Vilket medför en undersökning i vilken utsträckning målgruppen som är intresserad av hållbart mode uppfattar de olika barriärerna som hinder. Genom djupare förståelse bidrar denna studie som ett kunskapsbidrag till forskning inom ämnet. Denna uppsats har därför som avsikt att besvara följande frågeställning: ➢ Vilka är de mest avgörande barriärerna för konsumtion av hållbart mode? Syfte Uppsatsen syftar att undersöka redan identifierade barriärerna på marknaden som hindrar konsumenter att handla hållbart mode och ta reda på vilka barriärer som utgör de största problemen på marknaden. Vidare skall studien ge en djupare förståelse för miljömedvetna företag med ambition att förminska eller eliminera barriärerna. Metod Författarna har använt en kvantitativ metod för att genomföra denna studie. Frågeställningen besvaras genom att utgå från den insamlade primärdatan från enkätstudien som baseras på sekundärdatan vid framställning. Enkätdatan sammanställdes sedan i Excel och sannolikheten räknades fram för att kunna bidra med förståelsen om hur stor sannolikhet det är att en respondent ser en specifik barriär som ett problem. Resultat & Analys Studien visar att de barriärer som utgör de tre största problemen på marknaden oberoende konsumentkategori är Konsumentens okunskap, Konsumentens attityd och Avsaknad av produktinformation. Konsumenterna i dagens samhälle anser att det är av ganska stor vikt att ha tillgång till hållbart mode. Konsumenter bryr sig även generellt sett ganska mycket om miljön.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries17/18:11sv
dc.subjectHållbart mode, konsumtionsbeteende, hållbara kläder, miljömedvetenhet, barriärer för konsumtionsv
dc.titleBarriärer för konsumtion av hållbart modesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record