dc.contributor.author | af Ugglas, Carl | |
dc.contributor.author | Wedenmark, Marcus | |
dc.date.accessioned | 2018-06-27T11:55:46Z | |
dc.date.available | 2018-06-27T11:55:46Z | |
dc.date.issued | 2018-06-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/56795 | |
dc.description.abstract | Bakgrund & Problemdiskussion
Tidigare forskningar har visat att konsumenter är villiga att konsumera miljövänliga produkter. I modebranschen finns det idag en rad olika barriärer som hindrar konsumenter från att konsumera hållbart mode. Vilka dessa är har tidigare identifierats, men det saknas en djupare förståelse om vilka av dessa barriärer som utgör de största problemen på marknaden för konsumtion av hållbart mode. Vilket medför en undersökning i vilken utsträckning målgruppen som är intresserad av hållbart mode uppfattar de olika barriärerna som hinder. Genom djupare förståelse bidrar denna studie som ett kunskapsbidrag till forskning inom ämnet.
Denna uppsats har därför som avsikt att besvara följande frågeställning:
➢ Vilka är de mest avgörande barriärerna för konsumtion av hållbart mode?
Syfte
Uppsatsen syftar att undersöka redan identifierade barriärerna på marknaden som hindrar konsumenter att handla hållbart mode och ta reda på vilka barriärer som utgör de största problemen på marknaden. Vidare skall studien ge en djupare förståelse för miljömedvetna företag med ambition att förminska eller eliminera barriärerna.
Metod
Författarna har använt en kvantitativ metod för att genomföra denna studie. Frågeställningen besvaras genom att utgå från den insamlade primärdatan från enkätstudien som baseras på sekundärdatan vid framställning. Enkätdatan sammanställdes sedan i Excel och sannolikheten räknades fram för att kunna bidra med förståelsen om hur stor sannolikhet det är att en respondent ser en specifik barriär som ett problem.
Resultat & Analys
Studien visar att de barriärer som utgör de tre största problemen på marknaden oberoende konsumentkategori är Konsumentens okunskap, Konsumentens attityd och Avsaknad av produktinformation. Konsumenterna i dagens samhälle anser att det är av ganska stor vikt att ha tillgång till hållbart mode. Konsumenter bryr sig även generellt sett ganska mycket om miljön. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Environmental Management/Uthålligt företagande | sv |
dc.relation.ispartofseries | 17/18:11 | sv |
dc.subject | Hållbart mode, konsumtionsbeteende, hållbara kläder, miljömedvetenhet, barriärer för konsumtion | sv |
dc.title | Barriärer för konsumtion av hållbart mode | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |