dc.contributor.author | Silkisberg, Marcus | |
dc.contributor.author | Bäckehorn-Bozic, Jacob | |
dc.date.accessioned | 2018-06-27T12:23:12Z | |
dc.date.available | 2018-06-27T12:23:12Z | |
dc.date.issued | 2018-06-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/56797 | |
dc.description | Inspirerade av växande teknologiska möjligheter undersöker den här studien kvalitativt de
uppfattade konsekvenserna av användarbaserad försäkring (UBI) på den svenska
fordonförsäkringsmarknaden. Litteraturen har länge kritiserat den traditionella
premieprissättningen för att inte belöna ett säkert körbeteende, och den asymmetriska
informationen som kännetecknar branschen ger upphov till en rad problem såsom moral
hazard och korssubventionering, vilket den senare betecknar en situation i vilken lågt
riskbenägna individer betalar för högt riskbenägna individer för att försäkringsbolaget inte
kan skilja dem åt utifrån observerbara data. Användarbaserad försäkring tillämpar en
teknologi benämnd telematik, där kör(beteende)data hämtas hem på individnivå som sedan
överförs till försäkringsbolaget och ligger till grund för individens premie. När individer av
låg risk för första gången ges möjlighet att signalera sin risk till försäkringsbolaget bör
teknologin attrahera lågriskindividen och situationen bör utgöra en ”cream-skimming”
möjlighet (alternativt som titeln låter: plocka russinen ur kakan) där försäkringsbolaget med
teknologin implementerad kan attrahera den låga risken på en marknad.
Syftet med studien är att bidra med ny kunskap om vilka grundförutsättningar, möjligheter
och hinder som försäkringsbolag identifierar med användarbaserad försäkring på den svenska
försäkringsmarknaden. Studiens litteratur utgörs av en försäkringsöversikt, en kort
sammanfattning över asymmetrisk information och sist befintlig forskning på UBI som
kartlägger vilka möjligheter och hinder försäkringslösningen innebär. Genom att teoretiskt
påvisa fördelarna med UBI utmanar vi sedan de antaganden som görs i resultat och analysen.
Lärdomen som kan dras från studien är att respondenterna inte anser teknologin tillräckligt
sofistikerad för att lanseras på den svenska marknaden för bilförsäkringar. De anser det inte
lika bråttom, till skillnad från många andra europeiska länder, eftersom den svenska
konsumenten inte efterfrågar lösningen i samma grad vilket främst beror på allmänt låga
premienivåer. En låg premienivå reducerar möjligheten för individen att erhålla ett
ekonomiskt incitament gentemot nackdelen att vara övervakad och/eller byta
försäkringsleverantör. Uppfattningen ter sig även att UBI representerar en ”cream-skimming”
möjlighet, men att den delvis förväntas ha negativa konsekvenser på bolagets verksamhet. | sv |
dc.description.abstract | Inspired by growing technological advances, this study qualitatively examines the
experienced consequences of usage-based insurance (UBI) on the Swedish market for car
insurance. Past research has long criticized traditional premium-pricing for not rewarding safe
driving, and the asymmetric information that characterizes the industry gives rise to a series
of problems e.g. moral hazard and cross-subsidization, where the latter signifies a situation in
which low-risk-individuals “pays” for high-risk-individuals since the insurance company
cannot separate them from observable (traditional) data. Usage-based insurance applies a
technology named telematics, where driving behavior is retrieved on the individual level and
then digitally transmitted to the insurance company and acts a basis for the premium
calculation. When low risk is given the opportunity to signal her risk to the insurance
company, the insurance product should attract all low risk individuals and exhibit a “creamskimming”
opportunity where the insurance company with the technology implemented
attracts all low risk on the car insurance market.
The purpose of this study is to reward the reader with new knowledge on the essential
conditions, possibilities and obstacles that insurance companies identify with UBI on the
Swedish car insurance market. The literature (i.e. past research) is compiled of an insurance
overview with special attention to the Swedish situation, a short summary of asymmetric
information and lastly, published research on UBI that maps its recorded and/or theoretical
implications. By theoreticality exhibit the possibilities of UBI, we then challenge these
prerequisites assumptions in the results and analysis (chapter 4).
The primary results present that the respondents do not experience the underlying technology
sufficiently sophisticated to be launched on the Swedish car insurance market. In reason of
low demand, by contrast of other countries, which is primarily due to general low premium
levels, the Swedish consumer’s economic incentives are reduced against the drawback of
being monitored and/or changing insurance supplier. The interviewees express the insurance
product to offer a “cream-skimming” opportunity, but partly with negative implications on the
established insurance portfolio. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Industriell och finansiell ekonomi | sv |
dc.relation.ispartofseries | 17/18:20 | sv |
dc.title | Användarbaserad försäkring i Sverige - En möjlighet att plocka russinen ur kakan (?) | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |