Näthandel och mobilitet. Relationen mellan näthandel och upplevd mobilitet med könsskillnader som en påverkande faktor
Abstract
Problemformuleringen till denna uppsatsen grundar sig i den tanke som presenterats av tidigare
forskning om att näthandel potentiellt förväntas substituera traditionell handel, och därmed
reducera sammanhängande inköpsresor. Relationen mellan näthandel och mobilitet har dock
visat sig vara mer komplex än förväntat och därmed är fortfarande ett relevant fält att undersöka.
Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka hur näthandel påverkar inköpsresor på
individnivå och vilka könsskillnader det finns i relationen mellan näthandel och inköpsresor.
Frågeställningarna som kommer att styra uppsatsens upplägg är; “ Hur ofta och av vilka skäl
används internet för inköp av olika slags varor och tjänster?”; “Finns det skillnader i
näthandelsvanor mellan kvinnor och män?”; “Hur upplevs inköpen via internet påverka eller
förändra inköpsvanor och sammanhängande inköpsresor?” . Metoden vi har gått tillväga med för
att uppnå uppsatsens syfte och besvara dessa forskningsfrågor med är tio kvalitativa
semistrukturerade intervjuer som kretsade kring relationen mellan näthandel och upplevd
mobilitet med könsskillnader som en påverkande faktor.
Det resultat som studien kommer fram till är att näthandelns påverkan på inköpsresor är ett
komplext förhållande med många aspekter som spelar in. Exempel på dessa aspekter som är
viktiga för att studera förhållandet är; den fysiska butikens fördelar, näthandelns bekvämlighet
och tillgänglighet, skillnader i utbud och priser samt oro vid näthandel. Utifrån resultat och
analys av insamlat material så kunde vi urskilja att näthandel påverkar inköpsresor på tre olika
sätt; komplettering, substitution samt neutralitet. Det går även att iaktta könsskillnader inom
vissa aspekter i relationen mellan näthandel och relaterade inköpsresor.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-06-27Author
Jachowicz, Anna
Kaminska, Julia
Keywords
Näthandel, fysisk handel, näthandelsvanor, inköpsresor, könsskillnader, Informations - och kommunikationsteknik (IKT)
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi
2018/07
Language
swe