• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Näthandel och mobilitet. Relationen mellan näthandel och upplevd mobilitet med könsskillnader som en påverkande faktor

Sammanfattning
Problemformuleringen till denna uppsatsen grundar sig i den tanke som presenterats av tidigare forskning om att näthandel potentiellt förväntas substituera traditionell handel, och därmed reducera sammanhängande inköpsresor. Relationen mellan näthandel och mobilitet har dock visat sig vara mer komplex än förväntat och därmed är fortfarande ett relevant fält att undersöka. Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka hur näthandel påverkar inköpsresor på individnivå och vilka könsskillnader det finns i relationen mellan näthandel och inköpsresor. Frågeställningarna som kommer att styra uppsatsens upplägg är; “ Hur ofta och av vilka skäl används internet för inköp av olika slags varor och tjänster?”; “Finns det skillnader i näthandelsvanor mellan kvinnor och män?”; “Hur upplevs inköpen via internet påverka eller förändra inköpsvanor och sammanhängande inköpsresor?” . Metoden vi har gått tillväga med för att uppnå uppsatsens syfte och besvara dessa forskningsfrågor med är tio kvalitativa semistrukturerade intervjuer som kretsade kring relationen mellan näthandel och upplevd mobilitet med könsskillnader som en påverkande faktor. Det resultat som studien kommer fram till är att näthandelns påverkan på inköpsresor är ett komplext förhållande med många aspekter som spelar in. Exempel på dessa aspekter som är viktiga för att studera förhållandet är; den fysiska butikens fördelar, näthandelns bekvämlighet och tillgänglighet, skillnader i utbud och priser samt oro vid näthandel. Utifrån resultat och analys av insamlat material så kunde vi urskilja att näthandel påverkar inköpsresor på tre olika sätt; komplettering, substitution samt neutralitet. Det går även att iaktta könsskillnader inom vissa aspekter i relationen mellan näthandel och relaterade inköpsresor.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/56802
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
Fil(er)
Thesis frame (481.9Kb)
Datum
2018-06-27
Författare
Jachowicz, Anna
Kaminska, Julia
Nyckelord
Näthandel, fysisk handel, näthandelsvanor, inköpsresor, könsskillnader, Informations - och kommunikationsteknik (IKT)
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats i kulturgeografi
2018/07
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV