• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med BAS som bas? En studie om BAS-kontoplanens standardisering inom svenska branschorganisationer

Abstract
Bakgrund: 1976 framställdes den första BAS-kontoplanen, som var tänkt att utgöra en standard för hur svenska organisationer oavsett verksamhetskaraktär skulle kontera affärshändelser. På uppdrag av BAS-organisationen pågår det idag en större översyn av BASkontoplanen och dess användning. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om den nuvarande BASkontoplanen är standardiserad i de svenska branschorganisationer som är medlemmar i BAS-intressenternas förening och som har upprättat egna branschkontoplaner, samt identifiera bakomliggande faktorer som kan ligga till grund för att BAS-kontoplanen efterföljs, alternativt inte efterföljs, av dessa branschorganisationer. Metod: Studiens syfte och frågeställningar besvaras genom en tvärsnittsdesign som är uppdelad i två delar. I den första delen utgör metoden en mer kvantitativ innehållsanalys. Den ligger till grund för studiens andra del som utgörs av mer kvalitativt semistrukturerade intervjuer. Det insamlade materialet analyseras sedan i relation till den teoretiska referensramen. Slutsats: Givet de förutsättningar som har presenterats i studien och så långt vi har kunnat se är BAS-kontoplanen standardiserad i olika hög grad i olika branschkontoplaner. I en del branschkontoplaner tycks BASkontoplanen vara mer standardiserad till beteckningar än till placeringar, iv medan den i andra fall verkar vara mer standardiserad till placeringar än den är till beteckningar. Studien har indikerat att det som kan ligga till grund för att standardiseringen efterföljs skulle kunna systematiseras enligt följande kategorier: jämförelsefaktor, identifieringsfaktor, effektiviseringsfaktor, styrningsfaktor samt legal faktor. Utifrån studien kan vi vidare konstatera att både branschernas särarter och historiska aspekter har lyfts fram som två centrala anledningar till att nutida skillnader finns mellan BASkontoplanen och de aktuella branschkontoplanerna. Den historiska aspekten skildrar något som historiskt sett har varit på ett särskilt sätt, men där en förändring inte har ansetts vara motiverad idag, på grund av att skillnaden har blivit så pass etablerad av användare inom branschen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/56820
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_56820_1.pdf (3.771Mb)
Date
2018-06-29
Author
Martinsson, Klas
Åstrand, Anton
Keywords
BAS-kontoplanen, branschorganisationer, standardisering
Series/Report no.
Externredovisning
17-18-27
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV