• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

CHATBOTS INOM MÖDRAHÄLSOVÅRDEN En explorativ studie av chatbots potential att stötta barnmorskor inom svensk mödrahälsovård

Chatbots in maternal healthcare An explorative study of chatbots potential to support midwives in Swedish maternity care

Sammanfattning
Det ökande antalet födslar i Sverige är förenat med ett ökat vårdbehov inom mödrahälsovården. Då mödrahälsovårdens uppdrag ökar medan resurserna förblir desamma finns ett behov av innovativa digitala strategier som kan frigöra tid. En aktuell digitaliseringsform är artificiell intelligens (AI) i form av chatbots. Chatbots erbjuder människor en interaktion som kan liknas vid ett samtal och är idag ett vanligt förekommande verktyg inom offentlig sektor och handel, men har även börjat etableras inom vården. Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning AI i form av chatbots kan stötta och avlasta barnmorskor inom mödrahälsovården, om chatbots kan frigöra tid i deras arbetsuppgifter, samt hur de kan öka trygghet för vårdtagare genom en lättillgänglig rådgivning. En viktig aspekt av studien är granskning av användares acceptans då IT-implementationer vanligtvis misslyckas till följd av bristande acceptans hos användare. Med hänsyn till detta användes technology acceptance model som teoretiskt ramverk i studien. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer med tre barnmorskor vid två mödravårdscentraler samt med fyra gravida kvinnor. Resultatet av analysen visar att både barnmorskor och gravida kvinnor accepterar chatbots och ser det som ett verktyg som kan effektivisera deras arbete och kontakt till mödrahälsovården. Resultatet pekar även på ytterligare tre värden i form av tidsbesparing, förhöjd livskvalité genom lättillgänglig rådgivning, samt en möjlighet att erbjuda en utökad vård som vanligtvis inte ingår i mödrahälsovårdens uppdrag.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
The increased number of births in Sweden has lead to a higher pressure on Swedish maternity care. While the pressure on Swedish maternity care increases, funding stays the same resulting in a need for new, innovative digital strategies to support overburdened midwives. A current form of digital strategy in the public sector and healthcare is chatbots, a type of artificial intelligence able to mimic human conversation. The purpose of this study is to explore the possibility of using chatbots as a support for midwives in Swedish maternity care. An important aspect to take into consideration when implementing information technology in healthcare settings is user acceptance. This is due to the fact that most IT-implementations in hospital environments fail due to a lack of cooperation from personnel. As a result of this, the theoretical framework used in this study is the technology acceptance model. The study was carried out by semi-structured interviews with three midwives from two different antenatal clinics and four pregnant women. The result of the study showed that both midwives and pregnant women were positive to the idea of implementing chatbots and saw it as tool to streamline their work and communication. The result also implicated three major gains with implementing chatbots: time saving (1), enhanced life quality due to enhanced and more accessible consultancy (2) and the possibility to offer advice of a bigger variety to a broader demography (3).
URL:
http://hdl.handle.net/2077/56835
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
CedergrenLarsson (1.135Mb)
Datum
2018-06-29
Författare
Cedergren, Elin
Larsson, Mathilda
Nyckelord
Artificiell intelligens
chatbots
technology acceptance model
mödrahälsovård
barnmorska
gravida kvinnor
effektivitet
Serie/rapportnr.
2018:113
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV