dc.contributor.author | Cedergren, Elin | |
dc.contributor.author | Larsson, Mathilda | |
dc.date.accessioned | 2018-06-29T13:29:32Z | |
dc.date.available | 2018-06-29T13:29:32Z | |
dc.date.issued | 2018-06-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/56835 | |
dc.description | The increased number of births in Sweden has lead to a higher pressure on Swedish
maternity care. While the pressure on Swedish maternity care increases, funding
stays the same resulting in a need for new, innovative digital strategies to support
overburdened midwives. A current form of digital strategy in the public sector and
healthcare is chatbots, a type of artificial intelligence able to mimic human conversation.
The purpose of this study is to explore the possibility of using chatbots as a
support for midwives in Swedish maternity care. An important aspect to take into
consideration when implementing information technology in healthcare settings is
user acceptance. This is due to the fact that most IT-implementations in hospital environments
fail due to a lack of cooperation from personnel. As a result of this, the
theoretical framework used in this study is the technology acceptance model. The
study was carried out by semi-structured interviews with three midwives from two
different antenatal clinics and four pregnant women. The result of the study showed
that both midwives and pregnant women were positive to the idea of implementing
chatbots and saw it as tool to streamline their work and communication. The result
also implicated three major gains with implementing chatbots: time saving (1), enhanced
life quality due to enhanced and more accessible consultancy (2) and the
possibility to offer advice of a bigger variety to a broader demography (3). | sv |
dc.description.abstract | Det ökande antalet födslar i Sverige är förenat med ett ökat vårdbehov inom mödrahälsovården.
Då mödrahälsovårdens uppdrag ökar medan resurserna förblir desamma
finns ett behov av innovativa digitala strategier som kan frigöra tid. En aktuell
digitaliseringsform är artificiell intelligens (AI) i form av chatbots. Chatbots erbjuder
människor en interaktion som kan liknas vid ett samtal och är idag ett vanligt förekommande
verktyg inom offentlig sektor och handel, men har även börjat etableras
inom vården. Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning AI i form av
chatbots kan stötta och avlasta barnmorskor inom mödrahälsovården, om chatbots
kan frigöra tid i deras arbetsuppgifter, samt hur de kan öka trygghet för vårdtagare
genom en lättillgänglig rådgivning. En viktig aspekt av studien är granskning av användares
acceptans då IT-implementationer vanligtvis misslyckas till följd av bristande
acceptans hos användare. Med hänsyn till detta användes technology acceptance
model som teoretiskt ramverk i studien. Studien genomfördes med semistrukturerade
intervjuer med tre barnmorskor vid två mödravårdscentraler samt med fyra
gravida kvinnor. Resultatet av analysen visar att både barnmorskor och gravida kvinnor
accepterar chatbots och ser det som ett verktyg som kan effektivisera deras arbete
och kontakt till mödrahälsovården. Resultatet pekar även på ytterligare tre värden i
form av tidsbesparing, förhöjd livskvalité genom lättillgänglig rådgivning, samt en
möjlighet att erbjuda en utökad vård som vanligtvis inte ingår i mödrahälsovårdens
uppdrag. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2018:113 | sv |
dc.subject | Artificiell intelligens | sv |
dc.subject | chatbots | sv |
dc.subject | technology acceptance model | sv |
dc.subject | mödrahälsovård | sv |
dc.subject | barnmorska | sv |
dc.subject | gravida kvinnor | sv |
dc.subject | effektivitet | sv |
dc.title | CHATBOTS INOM MÖDRAHÄLSOVÅRDEN En explorativ studie av chatbots potential att stötta barnmorskor inom svensk mödrahälsovård | sv |
dc.title.alternative | Chatbots in maternal healthcare An explorative study of chatbots potential to support midwives in Swedish maternity care | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |