SOCIALT BETEENDE HOS MÄNSKLIGA TRAFIKANTER SOM STÖD FÖR UTVECKLINGEN AV AUTONOMA FORDON
Social behaviour in human road users supporting the development of autonomous vehicles
Sammanfattning
Både delar av fordonsindustrin och forskare som ämnar realisera autonoma fordon har rapporterat att interaktionen mellan autonoma fordon och mänskliga trafikanter kommer att vara komplex. Behovet av att se till människor i den fortsatta utveckl-ingen av autonoma fordon är således åtminstone tvehövdat. Studiens mål är att un-dersöka människors subjektiva rapporter om vilka beteenden de anser önskvärda, icke-önskvärda och oacceptabla i trafiken. Syftet här är att påbörja kartläggningen av ovan nämnda beteenden samt analysera ett möjligt verktyg för fortsatta studier med hjälp av fokusgrupper och en online-enkät med 134 respondenter. Resultaten visar att det sannolikt finns önskvärda och icke-önskvärda beteenden i trafiken med högre grad av konsensus. De indikerar också att det verkar finnas en moralisk kom-ponent som går att utvärdera med “A Social Cognitive Model of Moral Judgement and Disagreement” för att avgöra om konsensus kommer att vara större för ett givet beteende.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
Parts of the automotive industry and scientists who aim to realise autnomous ve-hicles have both reported that the interaction between autonomous vehicles and hu-man trafficants will be complex. The need to look to humans in the continuing de-velopment of autonomous vehicles is thus at the very least bicipital. The goal of this study is to examine peoples’ subjective reports considering what behaviour in traffic they deem desirable, undesirable and unacceptable. The aim here is to take the first step in surveying these behaviours while also evaluating a possible tool for future studies. This is achieved using focus groups and an online questionnaire (N = 134). The results show that there probably are desirable and undesirable behaviours in traffic with a higher degree of consensus in the population. The re-sults also indicate that there seems to be a moral component to these behaviours that can be evaluated using A Social Cognitive Model of Moral Judgement and Di-sagreement to decide if consensus will be larger for a given behaviour.
Datum
2018-07-04Författare
Hagman, Elin
Pihlgren, Joachim
Nyckelord
Kognitiv prototypmodell
moraliska bedömningar
autonoma fordon
beteende
trafik
önskvärt
Serie/rapportnr.
2018:061
Språk
swe