dc.description.abstract | Abstract
Arbetets titel Utomhuspedagogik. En resurs i lärandet?
Arbetets art Examensarbete 10 poäng
Sidantal 37
Författare Anna Ottosson och Maria Packendorff
Handledare Staffan Stukát
Examinator Anita Franke
Tidpunkt Vårterminen 2006
_____________________________________________________________________
Bakgrund Under vår tid på lärarutbildningen hade vi aldrig hört talas om utomhuspedagogik innan en av oss under sin praktik stötte på detta arbetssätt. Då väcktes ett redan befintligt intresse om att lära ute och en idé till ett examensarbete växte fram. Då vi människor alieneras mer och mer från naturen samtidigt som vår hälsa ständigt försämras, anser vi att detta ämne borde lyftas fram mer i verksamheterna oavsett om man arbetar i förskola, fritidshem eller grundskola.
Syfte Vårt syfte med undersökningen var att få en god bild av vad utomhuspedagogik är samt ta reda på varför eller varför inte utomhuspedagogik skall tillämpas i förskola, grundskola och fritidshem.
Metod Vi har mest ägnat oss åt litteraturstudier men vi har även använt oss av en enkät som vi delat ut till 20 verksamma pedagoger i förskola, fritidshem och grundskola.
Slutsats Vi anser att vi i vår undersökning har fått en god bild av vad utomhuspedagogik står för, samt fått en dynamisk syn på varför eller varför inte utomhuspedagogik skall tillämpas i förskola, grundskola och fritidshem. Vi tycker att det mesta talar för att utomhuspedagogik skall tillämpas, dock inte för lättvindigt. Vi menar att det krävs tanke bakom och ett eget intresse annars faller hela idén med utomhuspedagogik.
Nyckelord Verklighetsförankrat lärande, miljö/natur, hälsa. | eng |