• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utomhuspedagogik. En resurs i lärandet?

Sammanfattning
Abstract Arbetets titel Utomhuspedagogik. En resurs i lärandet? Arbetets art Examensarbete 10 poäng Sidantal 37 Författare Anna Ottosson och Maria Packendorff Handledare Staffan Stukát Examinator Anita Franke Tidpunkt Vårterminen 2006 _____________________________________________________________________ Bakgrund Under vår tid på lärarutbildningen hade vi aldrig hört talas om utomhuspedagogik innan en av oss under sin praktik stötte på detta arbetssätt. Då väcktes ett redan befintligt intresse om att lära ute och en idé till ett examensarbete växte fram. Då vi människor alieneras mer och mer från naturen samtidigt som vår hälsa ständigt försämras, anser vi att detta ämne borde lyftas fram mer i verksamheterna oavsett om man arbetar i förskola, fritidshem eller grundskola. Syfte Vårt syfte med undersökningen var att få en god bild av vad utomhuspedagogik är samt ta reda på varför eller varför inte utomhuspedagogik skall tillämpas i förskola, grundskola och fritidshem. Metod Vi har mest ägnat oss åt litteraturstudier men vi har även använt oss av en enkät som vi delat ut till 20 verksamma pedagoger i förskola, fritidshem och grundskola. Slutsats Vi anser att vi i vår undersökning har fått en god bild av vad utomhuspedagogik står för, samt fått en dynamisk syn på varför eller varför inte utomhuspedagogik skall tillämpas i förskola, grundskola och fritidshem. Vi tycker att det mesta talar för att utomhuspedagogik skall tillämpas, dock inte för lättvindigt. Vi menar att det krävs tanke bakom och ett eget intresse annars faller hela idén med utomhuspedagogik. Nyckelord Verklighetsförankrat lärande, miljö/natur, hälsa.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/569
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-18.pdf (776.4Kb)
Datum
2006
Författare
Ottosson, Anna
Packendorff, Maria
Nyckelord
Verklighetsförankrat lärande
hälsa
miljö/natur
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-18
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV