ATT LEDA OCH STYRA FÖR DIGITALT LÄRANDE En fallstudie om upplevda förutsättningar för digitalisering och lärande i offentlig verksamhet
Management for digital learning A case study on perceived conditions for digitalization and learning in public-sector
Abstract
I en omvärld som erbjuder och förutsätter digitala tjänster och digitala lösningar för hantering som tidigare skett på analogt vis, krävs en allt högre förståelse för digita-liseringens förutsättningar och utmaningar inom offentlig verksamhet (Regeringen, 2017). En av de främsta svårigheter som lyfts fram är att politiska visioner på nat-ionell nivå är svåra att omvandla till konkreta, enhetliga och praktiska aktiviteter, på lokal nivå i offentlig verksamhet (Löfgren, 2007). Parallellt ökar andelen forsk-ning som fokuserar på vilka digitala kompetenser och förutsättningar som krävs för att ta sig an digitalisering (Lankshear & Knobel, 2008; Illomäki et al., 2016 & Li, Liu, Belitski, Ghobadian, O'Regan, 2016).
Syftet med uppsatsen är därför att titta närmare på offentlig verksamhets utmaning, när politiska visioner, samhällets krav och verksamhetens egna mål ska sammanfo-gas till praktisk arbetsvardag. Utgångspunkten för studien är den regionala Digitala agendan som är framtagen som ett visionsdokument för hur informations- och kommunikationsteknik kan användas i länet där studien äger rum.
Studien bygger på ett tvärvetenskapligt teoriramverk med fokus på E-governance, E-leadership, digital kompetens, IT-implementering och kommunikationsveten-skap. För kunna ge förslag på hur digitaliseringen ska kunna bistå organisatoriskt lärande så tillämpas ett sociokulturellt perspektiv på lärande.
Studien har genomförts som en kvalitativ intervjustudie med 13 respondenter, verk-samhetsföreträdare inom två offentliga verksamheter, och utgår från innehållsana-lys av ett visionsdokument för digitalisering i samma offentliga verksamhet.
Studiens resultat pekar på ett upplevt behov av tydligare ledning och styrning för att främja enhetlig och praktiskt inriktad digitalisering, med fokus på den interna digitala kompetensen.
Slutsatsen är att det finns ett upplevt behov av att ta fram en verksamhetsanpassad metod för att digitalisera verksamheten, med fokus på digital kompetens som fram-hålls som verksamhetskritisk inom den aktuella offentliga verksamheten. Slutsatsen innehåller även embryot för hur den metoden skulle kunna konstrueras.
Degree
Student essay
Other description
An environment that offers and assumes digital services and digital management solutions that have previously been done in an analog way, also demands an in-creased understanding of the challenges of digitalization in public-sector (Regeringen, 2018). Furthermore it requires that individuals that use digital re-sources have the qualifications and conditions needed. One of the main difficulties highlighted is that political visions at national level are difficult to transform into concrete, unified and practical activities, at local level in public sector (Löfgren, 2007). In parallel, there is a rising field of research that focuses on what new skills, including digital competence that is required for the digitization (Lankshear & Knobel, 2008; Illomäki et al., 2016 & Li et al., 2016).
The aim of this thesis is therefore to investigate the challenges of local public-sec-tor business when political visions, society’s demands and the organization’s own goals are combined into practical work. The starting point for the study is the re-gional Digital Agenda, which has been developed as a vision document for digitali-zation in the county where the study takes place.
The study is based on a multidisciplinary theory framework focusing on E-govern-ance, E-leadership, digital competence, IT implementation and communication sci-ence. In order to provide suggestions on how digitalization can assist organiza-tional learning, a socio-cultural perspective on learning is applied.
The method used is a qualitative interview study with 13 respondents, business rep-resentatives in two public-sector businesses, and a content analysis of a vision doc-ument for digitalization in the same public-sector.
The study’s findings point to an experienced need for clearer management and gov-ernance to promote unified and practically oriented digitalization, focusing on in-ternal digital competence.
The conclusion is that there is an experienced need to develop an effective method for digitizing the business, focusing on digital skills that are identified as critical of the business activity in the current public sector.
View/ Open
Date
2018-07-04Author
Cervin, Sabine
Nordén, Christian
Keywords
Digitalisering
lärande
kommunikation
verksamhetsstyrning
organisationsförändring
E-governace
E-leadership
digital kompetens
Series/Report no.
2018:019
Language
swe