dc.contributor.author | Danielsen, Maria | |
dc.contributor.author | Pettersson, Kamilla | |
dc.date.accessioned | 2018-07-10T10:28:45Z | |
dc.date.available | 2018-07-10T10:28:45Z | |
dc.date.issued | 2018-07-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/57078 | |
dc.description | Background: Working as an intensive care nurse means making rapid and difficult decisions in a high-tech and complex environment. There are high demands on competence and the work can be experienced challenging but also stressful. Being a new graduate in the field of intensive care and come to the new workplace can be perceived to be overwhelming. It is during this time that the junior intensive care nurse undergoes their introduction. The introduction can have both positive and negative effects on how well the junior nurse adjusts to the workplace and is therefore interesting to investigate.
Aim: To investigate the intensive care nurse's experience of his introduction with focus on structure / content, supervision / mentoring, expectations, treatment and evaluation. Method: A qualitative descriptive interview study with a deductive approach.
Results: The results showed that there were major differences in the structure of the introduction / content between different hospitals. Factors that affected were to be examined late in the spring, vacation time, previous internship at the workplace and previous experience. Several supervisors gave variation in the introduction but could also be felt stressed when there were many approaches for the junior to handle. There were requests for reflection under supervision in structured forms and mentorship. The result also showed that the evaluation of the introduction was largely lacking and that informants demanded follow- up. The informants felt that they had a positive response and welcomed to the intensive care unit. It was also found that the expectations of the own and the environment affected positively and negatively. It is important to consciously convey this to expect expectations and requirements to be reasonable and manageable for the junior.
Conclusion: Areas for improvement efforts are to implement structured introductory programs and evaluate this. Follow up on how the junior nurse experienced their introduction, implement mentorship and create conditions for reflection under supervision. | sv |
dc.description.abstract | Bakgrund: Att arbeta som intensivvårdssjuksköterska innebär att ställas inför snabba och svåra beslut i en högteknologisk och komplex miljö. Det ställs höga krav på kompetens och arbetet kan upplevas utmanande men också påfrestande. Att som nyutexaminerad inom intensivvården komma till den nya arbetsplatsen kan upplevas omtumlande och överväldigande. Det är under denna tid den juniora intensivvårdssjuksköterskan genomgår sin introduktion. Introduktionen kan ha både positiv och negativ inverkan på hur väl den juniora sjuksköterskan anpassar sig till arbetsplatsen och är därför av intresse att undersöka.
Syfte: Undersöka intensivvårdssjuksköterskors erfarenhet av sin introduktion med fokus på förväntningar, struktur/innehåll, handledarskap/mentorskap, bemötande och utvärdering. Metod: En kvalitativ deskriptiv intervjustudie med en deduktiv ansats.
Resultat: Resultatet visade att det fanns stora skillnader i introduktionens struktur/innehåll mellan olika sjukhus. Faktorer som påverkade var att examineras sent på våren, semestertid, tidigare praktik på arbetsplatsen samt tidigare erfarenhet. Flera handledare gav variation i introduktionen men kunde också upplevas påfrestande då det blev många infallsvinklar för den juniora att hantera. Det fanns önskemål om reflektion under handledning i strukturerade former samt mentorskap. Resultatet visade också att utvärdering av introduktionen saknades i stor utsträckning samt att informanter efterfrågade uppföljning. Informanterna upplevde att de blivit positivt bemötta och välkomnade i verksamheten. Det framkom också att egna och omgivningens förväntningar påverkade i positiv och negativ riktning. Det är viktig att medvetandegöra detta för att förväntningar och krav ska kännas rimliga och hanterbara för den juniora.
Slutsats: Områden för förbättringsinsatser är att implementera strukturerat introduktionsprogram samt utvärdera detta. Följa upp hur den juniora sjuksköterskan upplevt sin introduktion, implementera mentorskap samt skapa förutsättningar för reflektion under handledning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Bemötande | sv |
dc.subject | Förväntningar | sv |
dc.subject | Handledning | sv |
dc.subject | Mentorskap | sv |
dc.subject | Struktur | sv |
dc.subject | Utvärdering | sv |
dc.title | På egna ben. Intensivvårdssjuksköterskans erfarenhet av sin introduktion | sv |
dc.title.alternative | On their own feet. Intensive care nurse's experience of their introduction | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |