Show simple item record

dc.contributor.authorIsmael Mahmood, Susann
dc.contributor.authorGötberg, Hanna
dc.date.accessioned2018-07-10T10:45:58Z
dc.date.available2018-07-10T10:45:58Z
dc.date.issued2018-07-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57086
dc.descriptionBackground: Previous studies prove how the perioperative dialogue provides the patient with a care of higher standard through continuity in the perioperative process between the perioperative nurse and the patient. The perioperative dialogue comprises an establishment of a relationship between the nurse and the patient as a fundamental value in order to increase well-being, security and possibility for the patients involvement in its own care. The relationship contributes towards an increase in competence and knowledge for the surgical nurse. Purpose: The purpose of this study is to examine pre-graduate surgical nurses’ experiences and views on the perioperative dialogue during their internship. Method: This study was based on semi-structured interviews from six pre-graduates studying the Specialist Nursing Programme in Perioperative Care at the University of Gothenburg. Results: The result is presented according to the findings of three main categories; “Positive views on and experiences with the perioperative dialogue”, “Obstacles for perioperative dialogue” and “Education and implementation in the workplace”. Results show that the pre-graduates find potential in the perioperative dialogue for an improved and beneficial care for the patient. However, there has been an inadequate usage of the perioperative dialogue in the working environments. Several obstacles has been identified as reasons for the poor usage including lack of time, working culture, patients’ communicative limitations and different attitudes towards the dialogue. The pre-graduates also stated that there was an obvious difference between the reality and the education’s learning goals for the perioperative dialogue. Conclusion: The pre-graduates mentioned advantages and had positive experiences with the perioperative dialogue for a better opportunity to work with patient-centred care. However a lack of quality in the perioperative dialogue has been identified as a result from multiple obstacles, which evidently prevents surgical nurses from providing a worthy and patient- centred care.sv
dc.description.abstractBakgrund: Inom operationsverksamheter kommunicerar anestesi- och operationssjuksköterskan med en perioperativ dialog med patienten för att säkerställa personcentrerad vård. Den perioperativa dialogen är kommunikationen med patienten som är uppdelad i tre faser: före, under och efter operation och är en förutsättning för kontinuitet i patientens operationsförlopp. Forskning visar hur en perioperativ dialog skapar förutsättningar för en ökad kvalitet på omvårdnadsarbetet för patienten. En grundläggande faktor för en perioperativ dialog innebär att skapa relation mellan patient och sjuksköterska i syfte att öka patientens trygghet, välbefinnande och möjliggöra för patientens delaktighet. Relationen bidrar till en utveckling i operationssjuksköterskans profession med ökad kunskap och kompetens. Syfte: Syftet med studien är att undersöka blivande operationssjuksköterskors erfarenheter och syn på den perioperativa dialogen med patienten under verksamhetsförlagd utbildning. Metod: Detta arbete är en semistrukturerad intervjustudie. Sex informanter från Specialistsjuksköterskeprogrammet inom operationssjukvård på Göteborgs Universitet ingick i studien. Resultat: Resultatet presenteras utifrån huvudkategorierna; “Positiva erfarenheter och syn på perioperativ dialog och personcentrerad vård”, “Hinder för perioperativ dialog” samt “Utbildning och tillämpning i verksamheten”. Resultatet visar att den blivande operationssjuksköterskan såg en potential i den perioperativa dialogen för en gynnsammare vård för patienten. Det har dock uppmärksammats en bristfällig användning av den i verksamheterna. Ett flertal hinder har identifierats som bidragande faktorer till detta; tidsbrist, en varierad attityd, arbetskultur och patientens kommunikativa begränsningar. Titel svensk: Titel engelsk: Examensarbete: Program och/eller kurs: Nivå: Termin/år: Handledare: Examinator: Nyckelord: Sammanfattning 2 Informanterna framförde även en tydlig skillnad mellan utbildningens utformning och verkligheten. Slutsats: De blivande operationssjuksköterskorna framförde positiva erfarenheter och syn på perioperativ dialog med möjlighet till en personcentrerad vård. Däremot framkom det hinder och en bristande användning av dialogen, vilket försvårar för operationssjuksköterskan att skapa en värdig och personcentrerad vård för patienten.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectperioperativsv
dc.subjectperioperativ dialogsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectoperationssjuksköterskasv
dc.subjectpersoncentrerad vårdsv
dc.subjectdialogsv
dc.titleDen perioperativa dialogen ur den blivande operationssjuksköterskans perspektiv - En intervjustudiesv
dc.title.alternativeThe perioperative dialogue from the point of view of the pre- graduate surgical nurse - An interview studysv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record