• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Likvärdigt skrivande? En analys av ett antal gymnasieelevers argumenterande texter skrivna på dator och för hand

Abstract
I den svenska gymnasieskolan är det vanligt att eleverna skriver texter både på dator och för hand. Eftersom alla texter bedöms utifrån samma kunskapskrav är det av stor vikt att förutsättningarna för skrivandet är likvärdiga. I föreliggande studie belyses om det finns överindividuella språkliga skillnader mellan ett antal gymnasieelevers datorskrivna och handskrivna texter på svenska. 18 elever har deltagit i undersökningen. Varje elev har inom ramen för gymnasiekursen Svenska 2 skrivit två texter: en på dator och en med papper och penna. Elevtexterna har analyserats i två steg. Först räknades antal ord, meningar och stavfel i hela materialet. Därefter gjordes en grammatisk analys av ett urval om åtta texter. Den grammatiska analysen fokuserade dels på fördelningen av olika typer av satser, dels på variation av huvudsatsernas fundament. Resultaten visar att det finns skillnader mellan de datorskrivna och de handskrivna texterna såväl på gruppnivå som på individnivå. De datorskrivna texterna är avsevärt längre än de handskrivna och innehåller också fler unika stavfel, varav många är rena slagfel. Vad gäller fördelningen av satstyper har inga entydiga resultat kunnat påvisas. Fundamenten är mer varierade i de datorskrivna än i de handskrivna texterna, både avseende längd och satsdelsfunktion. De skillnader mellan datorskrivna och handskrivna texter som framkommer av analysen skulle kunna inverka på bedömning och betygssättning och därmed utmana likvärdigheten i systemet. Mer forskning på området är därför önskvärd.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57137
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_57137_1.pdf (839.7Kb)
Date
2018
Author
Nyvaller, Hanna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV