• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Likvärdigt skrivande? En analys av ett antal gymnasieelevers argumenterande texter skrivna på dator och för hand

Sammanfattning
I den svenska gymnasieskolan är det vanligt att eleverna skriver texter både på dator och för hand. Eftersom alla texter bedöms utifrån samma kunskapskrav är det av stor vikt att förutsättningarna för skrivandet är likvärdiga. I föreliggande studie belyses om det finns överindividuella språkliga skillnader mellan ett antal gymnasieelevers datorskrivna och handskrivna texter på svenska. 18 elever har deltagit i undersökningen. Varje elev har inom ramen för gymnasiekursen Svenska 2 skrivit två texter: en på dator och en med papper och penna. Elevtexterna har analyserats i två steg. Först räknades antal ord, meningar och stavfel i hela materialet. Därefter gjordes en grammatisk analys av ett urval om åtta texter. Den grammatiska analysen fokuserade dels på fördelningen av olika typer av satser, dels på variation av huvudsatsernas fundament. Resultaten visar att det finns skillnader mellan de datorskrivna och de handskrivna texterna såväl på gruppnivå som på individnivå. De datorskrivna texterna är avsevärt längre än de handskrivna och innehåller också fler unika stavfel, varav många är rena slagfel. Vad gäller fördelningen av satstyper har inga entydiga resultat kunnat påvisas. Fundamenten är mer varierade i de datorskrivna än i de handskrivna texterna, både avseende längd och satsdelsfunktion. De skillnader mellan datorskrivna och handskrivna texter som framkommer av analysen skulle kunna inverka på bedömning och betygssättning och därmed utmana likvärdigheten i systemet. Mer forskning på området är därför önskvärd.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57137
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_57137_1.pdf (839.7Kb)
Datum
2018
Författare
Nyvaller, Hanna
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV