En diskursanalys om normaliteten i förskolans handlingsplaner
Abstract
Nyckelord: Förskola, handlingsplan, normalitet, barn i behov av särskilt stöd
Abstract
Syfte:
Syftet med denna studie var att undersöka hur det relationella och det kategoriska specialpe-dagogiska perspektiven framträdde i förskolans handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd genom de föreställningar om det normala barnet som skrevs fram i dessa planer.
Metod:
Vi har undersökt handlingsplaner från två olika kommuner. I analysen av handlingsplanerna har använts kritisk diskursanalys eftersom den metoden går ut på att analysera underliggande mening och skapande av normalitet i texter. Analysen syftade till att få syn på vilka specialpe-dagogiska perspektiv som använts samt hur föreställningar om det normala förskolebarnet skrivs fram i planerna.
Teori:
De teoretiska begreppen normalitet, diskurs och makt användes i diskursanalysen. Specialpe-dagogiska perspektiven kategoriskt och relationellt användes också i analysen och sågs som diskurser.
Resultat:
Handlingsplaner är ett dokument som ofta skrivs av specialpedagoger i förskolan och som ska vara en hjälp för pedagoger att ge stöd åt barn i behov av särskilt stöd. Intresset har varit att se hur det “normala förskolebarnet” träder fram i det som skrivits implicit respektive explicit i handlingsplanerna. I analysen har framkommit att kategoriskt perspektiv var det som domine-rar i skrivandet av planerna. En tydlig bild av det “normala” förskolebarn som önskas ses och platsa i förskolan framträdde i planernas skrivningar. Ett barn som var socialt, har god kom-munikation, var intresserat, nyfiket, lagom rörligt och tyckte om förskolans planerade aktivite-ter och att vistas i stora grupper.
Degree
Student essay