• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En diskursanalys om normaliteten i förskolans handlingsplaner

Sammanfattning
Nyckelord: Förskola, handlingsplan, normalitet, barn i behov av särskilt stöd Abstract Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det relationella och det kategoriska specialpe-dagogiska perspektiven framträdde i förskolans handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd genom de föreställningar om det normala barnet som skrevs fram i dessa planer. Metod: Vi har undersökt handlingsplaner från två olika kommuner. I analysen av handlingsplanerna har använts kritisk diskursanalys eftersom den metoden går ut på att analysera underliggande mening och skapande av normalitet i texter. Analysen syftade till att få syn på vilka specialpe-dagogiska perspektiv som använts samt hur föreställningar om det normala förskolebarnet skrivs fram i planerna. Teori: De teoretiska begreppen normalitet, diskurs och makt användes i diskursanalysen. Specialpe-dagogiska perspektiven kategoriskt och relationellt användes också i analysen och sågs som diskurser. Resultat: Handlingsplaner är ett dokument som ofta skrivs av specialpedagoger i förskolan och som ska vara en hjälp för pedagoger att ge stöd åt barn i behov av särskilt stöd. Intresset har varit att se hur det “normala förskolebarnet” träder fram i det som skrivits implicit respektive explicit i handlingsplanerna. I analysen har framkommit att kategoriskt perspektiv var det som domine-rar i skrivandet av planerna. En tydlig bild av det “normala” förskolebarn som önskas ses och platsa i förskolan framträdde i planernas skrivningar. Ett barn som var socialt, har god kom-munikation, var intresserat, nyfiket, lagom rörligt och tyckte om förskolans planerade aktivite-ter och att vistas i stora grupper.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57150
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_57150_1.pdf (601.4Kb)
Datum
2018
Författare
Bokinge, Johanna
Malm, Annelie
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV