• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Extra anpassningar - en naturlig del av lärarens dagliga arbete?

Sammanfattning
Abstract Titel Extra anpassningar – en naturlig del av lärarens dagliga arbete? Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka sex lärares uppfattning om och arbete med extra anpassningar, samt att undersöka deras erfarenhet av att arbeta med extra anpassningar i sin undervisning. Frågeställningar: • Hur tolkar lärarna begreppet extra anpassningar? • Hur arbetar lärarna med extra anpassningar i sin undervisning och hur följs de upp? • Vilka möjligheter och vilka hinder upplever lärarna i arbetet med extra anpassningar? Teori Studien har utgått från några specialpedagogiska perspektiv; relationella perspektivet och kategoriska perspektivet (Emanuelsson, I. Persson, B. & Rosenqvist, J. 2001), i kombination med det sociokulturella perspektivet (Säljö, 2005). I studien undersöktes hur ovan nämnda teoretiska perspektiv framträdde i lärarnas beskrivningar av sin syn på och sitt arbete med extra anpassningar. Metod Vår studie har byggt på ett empiriskt material, insamlat från sex olika lärare. Studien har haft en fenomenologisk ansats med en kvalitativ, halvstrukturerad forskningsintervju som metod, där respondenterna valts utifrån ett bekvämlighetsurval. Studien har genomförts på tre grundskolor, F-6, i två olika kommuner. Resultat Resultat visar att alla respondenter arbetar för att tillgodose varje enskild elev med fungerande extra anpassningar. De är positivt inställda till arbetet med extra anpassningar. Det framkommer dock att arbetet med extra anpassningar tar tid gällande planering, genomförande, dokumentation och uppföljning, vilket kan ses som både en möjlighet och samtidigt som ett hinder. Anpassningar kring pedagogisk tillgänglighet är mest förkommande, som exempel nämns bildstöd, tydlig struktur, tät återkoppling och extra instruktioner.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57152
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_57152_1.pdf (857.1Kb)
Datum
2018
Författare
Rohde, Malin
Östberg, Pia
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV