dc.contributor.author | Olsson, Anna | sv |
dc.contributor.author | Wall, Sofia | sv |
dc.date.accessioned | 2018-07-18T13:50:54Z | |
dc.date.available | 2018-07-18T13:50:54Z | |
dc.date.issued | 2018 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/57154 | |
dc.description.abstract | Abstrakt
Syfte
Studien syftade till att undersöka vårdnadshavares upplevelse av elevhälsans arbete med deras barn. Sju vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och återkoppling i elevhälsans arbete med deras barn på högstadiet synliggjordes. Studien utgick från två frågeställningar: Hur beskriver vårdnadshavare sina upplevelser av delaktighet i elevhälsans arbete med deras barn? Samt hur beskriver vårdnadshavare sina upplevelser av återkoppling från elevhälsan kring arbetet med deras barn?
Teori och metod
Som forskningsmetod genomfördes en kvalitativ studie genom intervjuer med sju vårdnadshavare. Elevhälsan arbetar eller har arbetat med deras barn på högstadiet. En livsvärldsfenomenologisk forskningsansats antogs för att förstå informanternas perspektiv på det undersökta fenomenet och ett hermeneutiskt angreppssätt för att analysera intervjutranskripten.
Resultat
Studien lyfter fram faktorer som påverkar vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och återkoppling och bidrar med kunskap kring hur elevhälsan kan samverka med vårdnadshavare för en positiv upplevelse av delaktighet och återkoppling. Resultatet visade att vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och återkoppling beror på flera omständigheter. Relationen till elevhälsan, vilket språk man blir bemött med och hur stödinsatser presenterats visade sig vara betydelsefulla faktorer för vårdnadshavares upplevelse av elevhälsans arbete med deras barn. Studiens resultat visade även att vårdnadshavare kan tro att elevhälsans tystnadsplikt utan undantag råder gentemot dem och då kan upplevas som en anledning till utebliven delaktighet och återkoppling. Hur pass tillgänglig vårdnadshavare anser elevhälsan vara påverkar också deras upplevelse av delaktighet och återkoppling. Vidare visade resultatet att om vårdnadshavare ser framsteg hemma och barnen själva berättar om elevhälsans arbete påverkas upplevelsen av delaktighet och återkoppling. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Vårdnadshavares upplevelse av elevhälsans arbete med deras barn:
“Snälla kom och hjälp oss så klurar vi ut någonting” | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |