Ni vet väl vad som gäller? En studie om elevers uppfattningar om bedömning och betygssättning
Abstract
Syftet med denna studie är att fokusera mot bedömning och betygssättning i idrott och hälsa. Detta görs genom att uppmärksamma tre dimensioner: Transparens, noggrannhet och giltighet. Transparens handlar om genomskinligheten mot kursplanen. Noggrannhet i bedömning handlar om hur noggranna mätningarna i undervisningen är. Med giltighet avser man om mätningarna mäter det som man avser mäta. De teoretiska dimensionerna kopplas till elevers åsikter och upplevelser om idrott och hälsa 1. För att vidare kunna undersöka detta har en kvantitativ forskningdesign använts. Inom ramen för kvantitativ forskning har en webbaserad enkät utformats och skickats ut genom lärare och senare ut till elever. Urvalet i studien bygger på ett bekvämlighetsurval. Det innebär att urvalet baseras på respondenter som är lätta att komma åt. I detta fall gymnasieelever som går i årskurs ett på gymnasiet och läser idrott och hälsa 1. Enkätens svar har analyserats i SPSS och sedan utmynnat i tabeller som återfinns under resultatavsnittet. Studien visar att elever över lag anser sig ha en god överblick om vad olika aspekter av idrott och hälsa 1 innebär. Dessutom har det framkommit att det finns skillnader i hur de olika könen svarar. Denna redogörelse finns under analysavsnittet.
Degree
Student essay